Докладно поширюватися про причини виникнення дефіциту ігрових графічних рішень не будемо, обмежимося лише констатацією факту. Карт мало і коштують вони дуже дорого. У зв'язку з цим у людей, які бажають придбати комп'ютер з нуля, виникає питання: чи можливо грати на вбудованих у процесор графічних рішеннях або все ж таки, згнітивши серце, віддати сотню, а то й не одну (!), доларів за дискретні прискорювачі початкового рівня, такі як NVIDIA GeForce GT 1030, GeForce GTX 1050 або якийсь AMD Radeon RX 550? На просторах Всесвітньої мережі поширена думка, що iGPU процесорів AMD сімейства Renoir, піддане розгону в парі з розігнаною і затюнінгованою пам'яттю, здатне вийти на рівень швидкодії GeForce GTX 1050 або, навіть (!), перевершити дискретне рішення. Прогрес не стоїть на місці й такий розвиток подій цілком припустимий, але чи це так, ми якраз і з'ясуємо. Ось тільки, підійдемо трохи з іншого боку — не будемо використовувати топові комплектуючі. Цілком логічно, що замість придбання материнської плати з двома слотами ОЗП, як найбільш придатної для розгону пам'яті, та яка при цьому має потужну систему живлення, високочастотних модулів пам'яті та системи рідинного охолодження, краще ці кошти вкласти у відеокарту середнього, за нинішніми мірками, рівня (GeForce GTX 1650 — 400 доларів) яка, в будь-якому випадку, буде продуктивнішою за вбудовані прискорювачі.

Наш вибір — материнська плата початкового рівня MSI B450-A PRO MAX, вартістю нижче 100 доларів, комплект пам'яті Adata AX4U300038G16-DR30, який може похвалитися режимом XMP з частотою 3000 МГц та затримками 16-18-18-36-2Т при напрузі 1,35 В, і не дуже продуктивна система охолодження.

Її буде імітувати Noctua NH-L12 з одним комплектним 120 мм вентилятором.

Методика тестування

Перш за все нам цікава кадрова частота, що забезпечується вбудованою графічною частиною в порівнянні з бюджетними дискретними рішеннями. Цікавим було з'ясувати залежність продуктивності від зростання частот ОЗП із застосуванням недорогих модулів без скрупульозного налаштування таймінгів. Тестуватимемо у найпопулярнішій роздільній здатності Full HD. Можливо, комусь огляд без старшого представника Renoir в особі AMD Ryzen 7 PRO 4750G та новинок 5-ої серії здасться неповним, але їх висока вартість, порівнянна із вартістю NVIDIA GeForce GTX 1650, та/або мала доступність нам не здалися привабливими. Всі процесори, що беруть участь у тестуванні, були героями оглядів і деякі не по одному разу, тому обмежимося таблицею з характеристиками. Учасниками нашого порівняння стали:

Процесор Ryzen 3 PRO 4350G Ryzen 5 PRO 4650G Ryzen 5 3400G
Ядро Renoir Renoir Picasso
Роз'єм AM4 AM4 AM4
Техпроцес, нм 7 7 12
Число ядер (потоків) 4 (8) 6 (12) 4 (8)
Номінальна частота, ГГц 3,8 3,7 3,9
Частота Turbo Boost, ГГц 4,0 4,2 3,6
Інтегрований графічний адаптер Radeon 6 Radeon 7 RX Vega 11
Частота iGPU, МГц 1700 1900 1400
Розблокований для підвищення множник + + +
L1-кэш, Кбайт 4 x (32 + 32) 6 x (32 + 32) 4 x (32 + 64)
L2-кэш, Кбайт 4 x 512 6 x 512 4 x 512
L3-кэш, Мбайт 4 8 4
Підтримувана пам'ять DDR4-3200 DDR4-3200 DDR4-2933
Каналів пам'яті 2 2 2
TDP, Вт 65 65 65
Приблизна вартість, $ ~200 ~320 ~209

Процесорних тестів не буде, лише порівняння у синтетичних бенчмарках та ігрових додатках. Renoir протестований у різних режимах роботи ОЗП: перший ступінь — 3200 МГц, доступний більшості сучасних модулів пам'яті, 3600 МГц — як цілком претензія на просунутого користувача, 4000 МГц — заявка на оверклокінг, і максимум для нашої МП — 4266 МГц, заради високої частоти довелося жертвувати таймінгами. Материнська плата була здатна запускати цей комплект пам'яті й на частоті 4533 МГц, тільки стабілізувати частоти вище значення 4266 МГц не вдалося. Таймінги не є ідеальними та, маючи час і наполегливість, можна отримати більш продуктивні конфігурації параметрів. TSME (Transparent Secure Memory Encryption) для процесорів PRO було вимкнено. У випадку з Ryzen 5 3400G материнська плата MSI B450-A PRO MAX схибила. У роботі з пам'яттю суттєвих труднощів не виникло, проблеми з'явилися при спробі розгону iGPU, в іграх та тестах частоти графічних та обчислювальних ядер зрадницьки знижувалися, попри відключені енергозбережні функції та ліміти потужності, призводячи до рваного часу кадру та лагам. У штатному ж режимі проблем з частотами не було. Результати тестів у стоковому стані перевищували отримані раніше значення після такого розгону. У зв'язку з усім вищесказаним, вирішено тестувати підступного Ryzen 5 3400G з використанням системної плати ASUS PRIME X470-PRO, для якої не є важким завданням забезпечити стабільні частоти обчислювальних модулів і кадрів. Хоча це і ставить під сумнів «бюджетність» такої конфігурації, вважатимемо його участь «поза конкурсом», про всяк випадок він також протестований при штатних налаштуваннях GPU та CPU.

Тестові стенди

Тестування проводилося з використанням наступних комплектуючих, що збиралися на відкритому стенді:

  • процесор №1: AMD Ryzen 3 PRO 4350G ;
  • процесор №2: AMD Ryzen 3 PRO 4650G ;
  • процесор №3: AMD Ryzen 5 3400G ;
  • материнська плата №1: MSI B450 PRO MAX (UEFI 7B86vMC, AMD AGESA ComboAm4v2PI 1.2.0.0);
  • материнська плата №2: ASUS PRIME X470-PRO (UEFI 5843, AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.1);
  • відеокарта №1: Sapphire PULSE RX 550 2G G5 640SP (Radeon RX 550 640SP);
  • відеокарта №2: ASUS GeForce GT 1030 2GB Phoenix Fan OC Edition (PH-GT1030-O2G);
  • відеокарта №3: Palit GeForce GTX 1050 StormX (PA-GTX1050 StormX 2G);
  • охолодження: Noctua NH-L12S;
  • термоінтерфейс: Noctua NT-H1 ;
  • пам'ять: Adata XPG Gammix D30 AX4U300038G16-DR30 (2x8 ГБ, 3000 МГц, 16-18-18-36, 1,35В);
  • накопичувач №1: Samsung PM981 512GB (PCIe Gen3 x4, NVMe);
  • накопичувач №2: Kioxia Exteria 480GB (SATA);
  • блок живлення: Super Flower LEADEX II Gold 1000W (1000 Вт);
  • ОС Windows 10 Business Edition 64-bit 10.0.19043;
  • драйвери: AMD Chipset Drivers 2.13.27.501, Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.4.1 Driver for Windows 10 64-bit, Nvidia GeForce Graphics Driver 466.27.

Усі оновлення для ОС, доступні в Центрі оновлення Windows, були інстальовані. Сторонні антивірусні продукти не залучалися, тонкі налаштування системи не робилися, розмір файлу підкачування визначався системою самостійно.

Частота процесорних ядер встановлювалася рівною 4,2 ГГц, винятком став Ryzen 5 3400G, для якого максимальним значенням були 4,15 ГГц. Обмеженням виступила система охолодження, з більш ефективною йому доступні частоти вище. Ми зробили вибір на користь частот графічної складової. Для інтегрованого графічного рішення встановлювалися максимальні стабільні значення, що у разі Renoir становили 2400 МГц, а Picasso — 1750 МГц. Формула таймінгів для Ryzen 3 PRO 4350G та Ryzen 5 PRO 4650G ідентична.

Робочі частоти та налаштування пам'яті наведені нижче:

Налаштування частот і таймінгів в стислому вигляді має такий вигляд:

  • Ryzen 5 3400G ГГц: 3600 МГц, 16-17-21-17-36-1T, 1,45;
  • Ryzen 5 3400G@4,15 ГГц: 3600 МГц, 16-17-21-17-36-1T, 1,45;
  • Ryzen 3 PRO 4350G@4,2 ГГц: 4000 МГц, 18-19-24-19-51-1T, 1,4 В;
  • Ryzen 5 PRO 4650G: 3200 МГц, 14-16-19-16-32-1T, 1,4 В;
  • Ryzen 5 PRO 4650G@4,2 ГГц: 3200 МГц, 14-16-19-16-32-1T, 1,4 В;
  • Ryzen 5 PRO 4650G@4,2 ГГц: 3600 МГц, 16-16-21-16-47-1T, 1,4 В;
  • Ryzen 5 PRO 4650G@4,2 ГГц: 4000 МГц, 18-19-24-19-51-1T, 1,4 В;
  • Ryzen 5 PRO 4650G@4,2 ГГц: 4233 МГц, 18-20-26-22-42-1T, 1,45 В.

Як тести використовувалися такі застосунки:

  • AIDA64 6.33.5714 Engineer (Cache & Memory benchmark, BenchDLL 4.5.850.8-x64);
  • Futuremark 3DMark 13 (2.18.7185 s64);
  • Counter-Strike: Global Offensive;
  • Dota 2;
  • Assassin's Creed Odyssey;
  • Battlefield V;
  • Call of Duty: Warzone;
  • GTA V;
  • Metro Exodus 1.01.7;
  • Outriders Demo;
  • Shadow of the Tomb Raider (v1.0 build 298.0_64);
  • Total War Saga: Troy (1.2.0);
  • The Witcher 3: Wild Hunt (v1.32).

Перевіряти продуктивність у тривимірних сценаріях будемо у синтетичних тестах та іграх. Список проєктів не відрізняється свіжістю та оригінальністю, але дозволить скласти уявлення про можливості суперників. У випадку якщо гра має вбудований тест, для реєстрації статистики замір проводився в ньому із застосуванням Riva Tuner Statistics Server зі складу MSI Afterburner. Виключеннями є Shadow of the Tomb Raider та Metro Exodus, де використані дані самих тестів, а також GTA V, вбудований бенчмарк якого не використовувався. Для The Witcher 3: Wild Hunt, GTA V та Outriders Demo скористалися збереженнями, в яких повторювалися дії, заскриптовані за допомогою утиліти клавіатури SteelSeries. Аналогічно для Battlefield V, де скористалися місією основного навчання, і Call of Duty: Warzone, де збір телеметрії відбувався в момент викиду на карту «Карстова долина» з ботами та завершувався через певний проміжок часу після приземлення. Dota 2 — вимірювання fps проведено на реплеї фіналу турніру, де було задіяно той самий проміжок часу. У Counter-Strike: Global Offensive залучена карта майстерні, для Total War Saga: Troy — тестовий сценарій battle. У випадках, де застосовувався MSI Afterburner, відбувався збір статистики з Average та 1% low. Роздільна здатність — Full HD, як найпоширеніша для ігрових платформ навіть початкового рівня. Режими графіки встановлювались на основі пресетів, запропонованих безпосередньо самими ігровими проєктами з мінімальними змінами.

Результати тестування

Підсистема пам'яті наших піддослідних виступає відеобуфером для інтегрованих відеоядер, тому її продуктивність дуже важлива для кращих показників системи в іграх.

AIDA64

Оцінимо результати наших маніпуляцій за допомогою вимірювання пропускної здатності та затримок системної пам'яті в AIDA64 Cache & Memory Benchmark. Тут все цілком очікувано, найвища частота ОЗП дає найвищі показники в читанні та запису, копіювання та латентність віддають перевагу трохи меншій частоті, але з більш агресивними таймінгами.

3DMark Fire Strike

У першому синтетичному тесті беззаперечним лідером є GeForce GTX 1050 на противагу її молодшій сестрі. Звернемо увагу на вплив налаштувань пам'яті на результати за інших рівних, за зрозумілих причин режим із найнижчою частотою пам'яті в аутсайдерах, але найкращі показники демонструє режим, який мав найменшу латентність, а не швидкості читання та запису.

3DMark Time Spy

Перехід до тесту, що використовує набір API DirectX 12, нівелював різницю між високочастотними режимами роботи ОЗП, а режим з частотою пам'яті 3600 МГц майже дорівнює решті. GeForce GTX 1050 так само демонструє домінування, а ось бюджетні відеокарти виглядають блідо на тлі розігнаних інтегрованих рішень.

Counter-Strike: Global Offensive

Старша з «Паскалей» у нашому тестуванні демонструє кратну перевагу над іншими, Radeon RX 550 дорівнює iGPU, мінімальні значення кадрової частоти на дискретній графіці значно кращі. Стосовно нашого тесту, який має неймовірну щільність диму, це означає, що в реальній грі при зустрічі з димовою гранатою грати на виділеному графічному адаптері буде набагато комфортніше. Щодо продуктивності різних режимів пам'яті: тенденції, відстежені синтетикою, зберігаються.

Dota 2

Dota 2 не дає жодних сюрпризів, відзначимо здатність інтегрованих графічних ядер продемонструвати середній показник кадрової частоти на рівні мінімального значення GeForce GTX 1050. Режим пам'яті 3600 МГц практично дорівнює 4266 МГц.

Assassin's Creed Odyssey

Молодше дискретне рішення поступається всім учасникам незалежно від своїх режимів. Різниця продуктивності між 4000 МГц і 4266 МГц не помітна через невисокий середній fps, але 3600 МГц вже дає трохи гірші результати.

Battlefield V

Досить популярна сесійна мультиплатформна гра, в тестових умовах високо оцінила наявність одинадцяти обчислювальних графічних блоків у складі Ryzen 5 3400G. Результати GeForce GT 1030 сумно спостерігати, а грати з нею як сумно! Зазначимо, що частоти пам'яті 3600 МГц достатньо для відносно високих показників.

Call of Duty: Warzone

Після чергового оновлення Call of Duty: Warzone заблокувалась можливість збору статистики за допомогою RTSS і, хоча з наступними патчами ситуацію виправили, можливість проведення тестування повторно була відсутня. У цьому проєкті вбудовані рішення раптово змогли перевершити дискретні.

GTA V

Radeon RX 550 раптово демонструє спритність у все ще популярній Grand Theft Auto V і навіть GeForce GT 1030 не виглядає сумно. Цілком можна пограти із середньовисокими налаштуваннями. Все сказане раніше щодо режимів роботи RAM вірно і тут, 3600 МГц — достатньо за умови налаштування таймінгів.

Metro Exodus

Тріумф iGPU, молодші дискретні графічні адаптери принижені, а лідер попередніх тестів виступає лише на рівні графічного ядра минулого покоління. Відзначимо байдужість Metro Exodus до низької латентності ОЗП.

Outriders Demo

Творіння People Can Fly розподіляє результати між тестованими аналогічно більшості ігор. Перша — старший Pascal, слідом йде Radeon Graphics з сімома блоками, що залучені в складі Ryzen 5 PRO 4650G. Несподівано слабкі результати продемонстрував Ryzen 5 3400G.

Shadow of the Tomb Raider

Бенчмарк гри виявився вибагливим до частоти пам'яті, розрив між 3600 МГц і 4000 МГц вийшов більше, ніж ми звикли бачити. GeForce GTX 1050 зберігає за собою лідерські позиції, GeForce GT 1030 непридатна для гри у FHD.

Total War Saga: Troy

Грати можна на цілком приємних налаштуваннях, карта GTX недосяжна та знаходиться на іншому рівні швидкодії.

The Witcher 3: Wild Hunt

Відьмак виявився згодним із попередніми «ораторами». Розклад сил ідентичний більшості 3D-ігор, які були протестовані раніше. Зазначимо лише, що твору CD Projekt RED перехід від частоти пам'яті 3600 МГц до значень 4000 МГц дає більше користі, ніж в інших проєктах.

Висновки

Щодо потужності вбудованого графічного ядра в процесорах сімейства Renoir: молодший «графічний акселератор» у складі Ryzen 3 PRO 4350G, виконаний на основі шести активних обчислювальних блоків, після розгону у всіх ігрових додатках перевершує GeForce GT 1030 і Radeon RX 550, єдиний виняток GTA V. Він же прискорений, переважно, швидше старшого рішення, що працює на штатних налаштуваннях або з розгоном тільки iGPU, але обмеженого пам'яттю з частотою 3200 МГц, нехай і з підстроєними таймінгами. «Середній» GPU в сімействі Radeon Graphics, що має у своєму активі сім блоків, за підтримки шести продуктивних ядер Zen 2, присмачених подвоєним кешем, демонструє задовільну продуктивність на штатних налаштуваннях. Прискорення пам'яті та графічної складової дозволяє покращити стабільність мінімальних значень та отримати цілком грабельні показники, у деяких проєктах випереджаючи GeForce GTX 1050. У нашому разі це два проєкти, проте вони досить свіжі, особливо це стосується Call of Duty: Warzone.

А ось представник попереднього покоління, навіть маючи фору у вигляді більш просунутої материнської плати, в більшості сценаріїв поступився своєму наступнику в особі Ryzen 3 PRO 4350G, так що попри його наявність у продажу краще все ж таки поглянути на «Ренуар», який продуктивніший та холодніший.

Щодо впливу частот пам'яті на швидкодію в іграх, то до 20% можна отримати завдяки переходу від 3200 МГц до 4000 МГц. Мінімально необхідними вважаю 3600 МГц при підстроєних таймінгах. Як видно, маючи бюджетну пам'ять на чіпах, взятих у «поганому кошику» можна отримати з «грати неможливо» після налаштування «цілком прийнятно».

Тепер щодо бюджетного геймінгу на APU — материнська плата за 70 доларів, малоефективний кулер і комплект пам'яті не на unique Items b-die, цілком дозволить пограти. Насамперед слід сконцентрувати зусилля на оптимізації підсистеми пам'яті та лише потім розганяти графічну частину. Розгін обчислювальних ядер взагалі не обов'язковий і за відсутності хоча б середньої системи охолодження, можна принести в жертву, знизивши напругу та частоту. Графічна частина здатна демонструвати продуктивність і на частотах нижче 2400 МГц, що досягається при меншій напрузі та теплопакеті в цілому.