Глобальна презентація відеокарт NVIDIA серії GeForce RTX 50 відбулася ще на початку року в рамках CES 2025. Але компанія вирішила провести окрему конференцію з цієї нагоди для країн східної Європи. Зайвий раз нагадати про переваги новітніх відеокарт, перед виходом їх молодших варіантів, узявся Ігор Станек, старший технічний продакт-менеджер компанії.
Розпочав доповідач із висвітлення переваг нової архітектури Blackwell у порівнянні з Ada, яка використовувалась у відеокартах серії GeForce RTX 40. А покращення наступні:
- Продуктивність для ШІ — 4000 AI TFLOPS (втричі більше).
- Продуктивність трасування променів — 380 RT FLOPS (вдвічі більше).
- Продуктивність обчислення шейдерів — 125 Shader TFLOPS (у півтора раза більше).
- Кількість транзисторів — 92 мільярди.
- Відеопам’ять — GDDR7.
- Ширина каналу пам’яті — 1,8 ТБ/с.
- Виділений процесор для керування ШІ-навантаженнями.
Щобільше, кожна з відеокарт верхнього сегмента нового сімейства GeForce RTX, зокрема моделі 5090, 5080, 5070 Ti та 5070, зі слів представника компанії, є по сумі характеристик удвічі потужнішими за аналоги попереднього покоління.
Щодо ноутбуків, то також є приємні новини. У нових моделей очікується продуктивність на рівні мобільної GeForce RTX 4090, але з вдвічі меншим споживанням енергії. У два рази більші та швидші моделі ШІ, на 40% швидша обробка відео, на 40% більша автономність від батареї, та можливість створювати ноутбуки товщиною у 14,9 мм із цими відеочипами.
ШІ тепер відіграє ще більшу роль у створенні зображення ніж раніше. Зокрема мова йде про технологію створення кадрів DLSS 4, яка є ексклюзивною саме для серії GeForce RTX 50 та прийшла на зміну DLSS 3.5, а також про нейронні обчислювані шейдери Neural Shading та систему штучного інтелекту ACE для ігрових персонажів.
З DLSS 4 за допомогою традиційного рендерингу створюється лише 1 кадр із 16, решта генеруються штучним інтелектом.
В рамках DLSS4 закладається нова концепція «трансформерів» для реалізації технології масштабування. Вона обробляє удвічі більше параметрів, має у чотири рази більше обчислювальної потужності та високу якість зображення.
DLSS Multiframe Generation — це технологія, що з’явилася в останньому поколінні відеокарт.
На початку появи відеокарт GeForce RTX першого покоління у 2018 році функція трасування променів підтримувалася лише у чотирьох іграх. Серед власників прискорювачів серії GeForce RTX 20 Ray Tracing вмикали лише 37% гравців, а DLSS використовували 26%. На середину 2023 року, третє покоління RT підтримувалося вже більш ніж у 450 іграх. З прискорювачами серії GeForce RTX 40 близько 83% геймерів вмикали RT, а 79% використовували DLSS.
Наразі, серед тих, хто придбав собі відеокарти GeForce RTX 50 більше ніж 90% використовують RTX-функції. У тому числі 92% залучають DLSS, 96% — Reflex та 90% активують RT.
Якісний досвід ігрового процесу за думкою розробника спирається на три стовпи — середню кількість кадрів за секунду (плавність зміни картинки), якість зображення, та високу чутливість (низькі затримки). За забезпечення першого пункту відповідає DLSS, якість забезпечує DLSS-трансформер, а відгук гарантується NVIDIA Reflex.
DLSS забезпечує до шести разів вищий fps порівняно з нативним рендерингом, та вдвічі менші затримки.
DLSS 4 Performance (Transformer) на прикладі GeForce RTX 5070 Ti пропонує вдвічі більше кадрів ніж DLSS 3 Quality (CNN) за приблизно однаковими затримками.
На поточний момент DLSS 4 підтримується більш ніж у 100 іграх. І ще більше ігор буде підтримувати цю технологію незабаром.
У квітні стануть доступними нейронні шейдери, буде випущено набір для розробників Agility SDK. Нейронний рендеринг та нейронні шейдери також увійдуть незабаром у DirectX.
Тим часом ігрова спільнота активно використовує SDK та самостійно створює RTX-модифікації для улюблених ігор.
За цей час було створено більше ніж 150 сумісних ігор, спільнота нараховує понад 30 тисяч модерів, 350 модингових проєктів та біля сотні опублікованих модів.
Наприклад, наразі вже є доступним Half-Life 2 RTX Demo.
28 березня 2025 вийшла версія симулятора життя а‑ля Sims — InZoi із підтримкою NVIDIA Ace, ШІ що використовується для програмування персонажів, й вони починають поводитися як особистості. Можуть виконувати ролі NPC, напарників або противників у іграх.
Про те, що новітня серія відеокарт GeForce RTX 50 має суттєве значення не тільки для гравців, але й для творців контенту доповідав Рік Напієр, ще один технічний продакт-менеджер компанії, почавши з короткого історичного нарису.
У 1956 з’явилось аналогове відео. У 1991 розпочалася ера цифрової обробки відео. У 2019 для обробки відео почали застосовувати ШІ. А вже у 2024 генеративний ШІ спроможний створювати відео самостійно.
Пропорційно зростають вимоги до обсягу відеопам’яті. У 2022 році для роботи Stable Diffusion з 1 мільярдом параметрів потрібно було лише 4 ГБ VRAM. У 2023 ШІ Stable Diffusion XL із 3 млрд параметрів потребував вже 9 ГБ для локального запуску. У 2024 Flux з 12 млрд параметрів вимагає 23 ГБ. Ймовірно у цьому році вимоги сучасних відеогенераторів можуть подвоїтися, а можливо й потроїтися.
Проте Nvidia GeForce RTX 5090 використовує нові інструкції Flux.dev FP4, що, у порівнянні з GeForce RTX 4090 та Flux.dev FP16, дозволяє обробляти сцени не тільки втричі швидше, але й використовуючи вдвічі менше пам’яті.
Нова серія GeForce RTX практично знаходиться поза конкуренцією у ШІ-застосунках. GeForce RTX 5070 помітно обходить у продуктивності найближчі та найкращі відеокарти від AMD, а GeForce RTX 5090 перевершує їх у 2,5 раза за цим показником. Крім того, є ще NVIDIA NIM — оптимізовані пакетно та прості у розгортанні мікросервіси для генеративного ШІ.
Також нові відеокарти підтримують декодування формату 4:2:2 від фотокамер, які останнім часом стали значно дешевшими й доступнішими. Перекодування з новітніми відеокартами GeForce RTX займає в 11 разів менше часу, ніж ті ж самі операції на найпотужнішому настільному процесорі Intel Core i9-14900K.
Одним словом, для створювачів контенту, які займаються рендерингом чи обробкою відео, придбання нових прискорювачів GeForce RTX 50 від NVIDIA дозволить суттєво наростити продуктивність.
Свій виступ компанія підкріпила практичною демонстрацією технологій на спеціально підготованому стенді, де різницю між старими та новими моделями відеокарт можна було побачити на власні очі. Демонстрація не тільки показувала відмінності між останніми поколіннями заліза, але й включала певний історичний екскурс, спроможний викликати ностальгію у шанувальників архаїчного апаратного забезпечення. Наприклад, тут були присутніми декілька машин із музею комп’ютерної техніки польського міста Катовіце. Які на диво працювали, й робили це досить непогано.
Зокрема, тут був комп’ютер із першим у своєму роді графічним прискорювачем NVIDIA GeForce 256 родом із далекого тепер 1999 року, на якому працювала культова гра Quake 3 Arena.
А також комп’ютер із відеокартою NVIDIA GeForce 3 Ti500 й грою Colin McRae Rally 2.0. Тут демонструвалися перші в історії програмовані шейдери, що з’явилися у 2001 році.
Можна було із ностальгією згадати Call of Duty 4 на NVIDIA GeForce 8800 GTX, що була першою відеокартою із підтримкою CUDA та DirectX 10 у 2007 році.
GeForce GTX 580 використовувалась вже у 2010 році для тренування нейронної мережі розпізнавання зображень AlexNet.
2018 рік — GeForce RTX 2080 Ti є першою відеокартою, що використовує DLSS із ШІ та здійснює трасування променів у реальному часі.
З цікавих продемонстрованих проєктів відмітимо G‑Assist — ШІ помічник, що сприймає голосові та текстові команди та допомагає оптимізувати систему. Працює звісно за допомогою відеокарт GeForce RTX 50.
Також можна було побачити наживо Zorah — проєкт нейронного рендерингу на Unreal Engine 5.
На прикладі Star Wars Outlaws можна було оцінити відчутну різницю у картинці та FPS з використанням технологій згладжування TAA у порівнянні із DLSS 4, що із допомогою ШІ підтримує Multi Frame Generation та нову модель обробки картинки під назвою Transformer.
Знайшлося цікаве місце й для пошановувачів автомобільних перегонів Forza Horizon 5. В цю гру можна було пограти на спеціально обладнаному кермом, педалями та 49” екраном LG UltraGear місці із відеокартою GeForce RTX 5090.
З тією ж відеокартою на вдвічі більшому екрані була змога спробувати авіаційний симулятор Microsoft Flight Simulator 2024. У роздільній здатності 4K та за 144 Гц частоти оновлення усе це виглядало доволі захопливо.
Відмінності між поколіннями мобільних відеокарт GeForce RTX 3080 Ti, RTX 4090 та RTX 5090 було показано на відповідних моделях ноутбуків Razer Blade 17 та Razer Blade 16. Щоправда, варто зазначити, що різні процесори та екрани у згаданих моделях ставили вірогідність порівняння під сумнів.
Також компанія продемонструвала технологію синхронізації та зменшення часу відгуку зображення та ігрової периферії Reflex 2, яка незабаром дебютує в Overwatch, спочатку з відеокартами серії GeForce RTX 50, а потім й зі старішими моделями. Напевно, це буде цікаво для кіберспортсменів.
Окремо слід розповісти про технологію ComfyUI, що дозволяє генерувати зображення, відео та аудіо майже у реальному часі.
В демостенді із використанням найпотужніших відеокарт NVIDIA можна було за лічені секунди отримати постер із зображенням будь-якої людини у ролі головного персонажа Doom, просто поглянувши у вебкамеру. Передбачаємо, що незабаром використання власного обличчя як віртуального аватара персонажа у різних іграх вийде на новий рівень, хоча зі слів спеціаліста компанії це поки що не реалізовано у жодних ігрових проєктах.
На ноутбуках Razer Blade 16 із відеокартами GeForce RTX 4090 та RTX 5090 відповідно була показана порівняльна швидкість відеомонтажу із використанням процесора та відеокарти. А також, на окремому стенді демонструвалися можливості створення зображень із керованим вручну тривимірним ШІ-рендером, де можна було задати спеціальну об’ємну сцену, на яку потім під певним кутом накладалася згенерована ШІ картинка потрібного змісту із використанням класичним текстових запитів.
У підсумку
В новітній серії відеокарт GeForce RTX 50, продажі яких почалися зі старших моделей, компанія робить наголос не тільки на їх ігровій продуктивності, але й на позиціюванні цих пристроїв як робочих інструментів та локальних прискорювачів для завдань із використанням ШІ. Зокрема для медіа пролунав заклик з боку представників компанії висвітлювати та тестувати нові відеокарти не тільки в іграх, але й в робочих та творчих застосунках — відеоредакторах, програмах для рендеру та додатках із ШІ.
З усім тим, найбільше очікуваними серед гравців в Україні є молодші моделі відеокарт серії GeForce RTX 5050, 5060 та 5060 Ti, які ще тільки жевріють на горизонті. А проблеми із величезним споживанням енергії, палахкими роз’ємами живлення 12VHPWR та свіжими драйверами дещо зіпсували захоплення перших покупців новими моделями відеокарт серії GeForce RTX 50, які поки що не мають собі альтернатив на ринку за рівнем продуктивності, та, на жаль, за вартістю.
Ми вдячні компанії NVIDIA за можливість приєднатися до події, а також за те, що вони нарешті напряму вирішили співпрацювати з українською спільнотою ентузіастів та комерційними партнерами.