Наче хтось колись сказав, що 640 КБ пам’яті вистачить всім, але дійсність виявилася трохи інакшою. На межі тисячоліть для комфортної гри та роботи достатньо було 128 МБ, а зараз вже 32 ГБ вважається нормою. Майже кожні п’ять років обсяг пам’яті збільшується у двічі, тож до 2030-го, скоріше за все, ми перейдемо до необхідності у 64 ГБ. І це буде не заслуга прогресу, а банальної якості програмних продуктів, розробники яких все менше приділяють увагу їх оптимізації. Але й технології не стоять на місці й використання новітніх ефектів з ШІ у графічних та відео редакторах (і не тільки) все ж таки потребує багато ресурсів. Наприклад, для використання сучасного Photoshop обсягу у 32 ГБ зараз недостатньо, потрібно 64 ГБ, а краще навіть більше, якщо доведеться працювати з великою кількістю відкритих зображень, шарів в них та станів історії. І коли потрібно встановити більше пам’яті у звичайний настільний ПК — починається саме цікаве, бо знайти модулі на 64 ГБ виявиться ще тим квестом. Звісно, можна обмежитися чотирма планками по 32 ГБ, якщо материнська плата дозволяє, але тоді буде сильне навантаження на контролер пам’яті й великі швидкості навряд чи стануть доступні. І тут на допомогу приходить «небінарна» пам’ять, яка з’явилася нещодавно для платформ з підтримкою DDR5.
Ми звикли, що щільність чипів та обсяг модулів пам’яті зазвичай подвоюється (наприклад, з 8 Гбіт до 16 Гбіт, чи 16 Гбайт до 32 Гбайт), але не цього разу. Наростити щільність комірок пам’яті при сучасних технологічних нормах вдалося лише нещодавно, тож до кінцевого споживача готові продукти з мікросхемами DDR5 місткістю у 32 Гбіт дійдуть ще не скоро. А ось проміжний варіант у 24 Гбіт вдалося отримати без особливих проблем навіть при тих можливостях, що зараз є у виробників, і вже пів року як такі модулі пам’яті доступні користувачам. Їх незаперечлива перевага у тому, що вони дозволяють наростити обсяг ОЗП більш ніж 64 ГБ всього двома планками, а це менше навантаження на контролер пам’яті процесора та більша швидкість. Ще й не забуваємо про розгін, який краще проходить з малою кількістю зайнятих слотів DIMM. Тож на що здатна така «небінарна» пам’ять ми й спробуємо з'ясувати в цьому огляді.
Kingston Fury Renegade RGB KF564C32RSAK2-96
Виробник | Kingston |
---|---|
Модель та офіційна сторінка продукту | Fury Renegade RGB KF564C32RSAK2-96 |
Тип | DDR5-6400 |
Чипи пам'яті | SK hynix M-die (H5CGD8MGBD-X021) |
Обсяг, ГБ | 96 (2х48) |
Таймінги | 32-39-39-80 (XMP) |
Робоча напруга, В | 1,40 |
Висота з радіатором, мм | 44 |
Вартість | н/д |
Пам’ять постачається у невеличкій коробці з фірмовим оформленням, на лицевій стороні якої зображено модуль та вказано швидкість, обсяг та кількість планок в комплекті. На зворотній стороні вже можна побачити наліпку з назвою набору, таймінгами, робочою напругою та іншою службовою інформацією.
Для додаткового захисту при транспортуванні модулі знаходяться в пластиковому прозорому блістері.
В комплекті постачання також є наліпка з логотипом серії пам’яті та стислий посібник користувача.
Модулі мають типовий дизайн для серії Fury Renegade, яка є нічим іншим, як HyperX Predator у минулому, але на відміну від старих «хижаків» нова пам’ять виглядає значно агресивніше. З двох сторін чорні радіатори мають додаткові сріблясті накладки химерної форми, а зверху них знаходиться суцільний вигнутий світловод, тоді як Predator були трохи скромнішими. Знизу в радіаторах є вирізи для оптичних датчиків, завдяки яким на модулях відбувається синхронізація підсвітлення.
З одного з боків є наліпка з назвою комплекту, на якій також зазначені його робоча напруга та кількість модулів й інша службова інформація.
Радіатори складаються з двох половинок й тримаються на пам’яті завдяки «термолипучкам», але для кращої жорсткості конструкції додатково стягнуті гвинтами на торцях планок. Тож без фену при розбиранні не обійтися.
Друкована плата чорного кольору й нічим не відрізняється від такої для звичайних модулів, лише зона PMIC тут трохи перероблена. На відміну від пам’яті елементи перетворювача живлення контактують з радіатором через звичайну термопрокладку.
Встановлено 16 чипів SK hynix H5CGD8MGBD-X021, по вісім з кожної сторони плати. Крім них та PMIC також є контролер RGB-підсвітлення.
Для керування підсвітленням виробник пропонує встановити фірмовий застосунок FURY CTRL, в якому можна обрати ефект підсвітки, її яскравість та швидкість, подивитися інформацію про пам’ять або зберегти профіль налаштувань.
Пам’ять працює зі стандартною для DDR5 швидкістю 4800 МТ/с, але в SPD модулів записані три профілі XMP, які дозволяють обрати номінальні 6400 МТ/с з таймінгами 32-39-39-80 та напругою 1,4 В, щадні 6000 МТ/с із затримками 32-38-38-80 та 1,35 В, а ще 4800 МТ/с з 38-38-38-70 і 1,1 В. Останній наче бастіон, якщо інші не запрацюють.
Стенд для тестування
Для тестування пам’яті використовувалися такі компоненти:
- процесор: AMD Ryzen 7 7700X;
- материнська плата: ASUS ROG Crosshair X670E Gene (UEFI 1602);
- система охолодження: TechN Waterblock + EK-XRES 140 Revo D5 PWM+ EK-CoolStream CE 420 + 3x Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM;
- термоінтерфейс: Arctic MX-4;
- відеокарта: AMD Radeon RX 7900 XT;
- накопичувач №1: Kingston KC3000 1TB;
- накопичувач №2: Kingston Fury Renegade 2TB;
- корпус: Cooler Master Test Bench v1.0;
- блок живлення: be quiet! Dark Power 13 850W (850 Вт);
- операційна система: Windows 11 Pro (22H2);
- драйвери: AMD 5.08.02.027, Adrenalin 23.11.1.
Тестування проводилося в середовищі Windows 11 Pro. Для перевірки на стабільність використовувався застосунок LinX 0.7.0 AMD Edition протягом 15 хвилин з обсягом пам’яті 27384 МБ, бенчмарк y-cruncher з максимальною задачею для 64 ГБ та TestMem з профілем від 1usmus. Модулі додатково обдувалися 80-мм вентилятором.
Від звичайного пошуку розгінного потенціалу прийшлося відмовитися на користь тюнінгу, бо як з'ясувалося, пам’ять без зайвих проблем працює на платформі AM5 зі швидкістю 7800 МТ/с. Тож в тестуванні використаємо п’ять режимів:
- 4800 МТ/с як стандартний для пам’яті DDR5 (CL40-39-39-70);
- 6400 МТ/с з XMP як номінальний (CL32-39-39-80);
- 6400 МТ/с з XMP та роботою контролера у режимі 1:1 (CL32-39-39-80);
- 6400 МТ/с з налаштуванням таймінгів (CL32-38-38-70);
- 7800 МТ/с з повним тюнінгом (CL36-46-46-96).
У другого та п’ятого режимів контролер пам’яті відносно модулів працює на половинній частоті. У першому випадку це через автоматичне налаштування, а у другому — особливості контролера пам’яті процесорів AMD. Річ у тім, що з ОЗП, швидшим за DDR5-6400, контролер не спроможній працювати на вищій за 3200 МГц частоті, тож він переходить до щадного режиму 1:2, а це, наприклад, вже 1600 МГц, що впливає на продуктивність. Аналогічним чином відбувається й на платформі Intel, але там контролер в процесорах завжди працює з DDR5 у режимі 1:2, і навіть 1:4, якщо частота пам’яті занадто висока.
Для налаштування затримок скористаємося програмою Hydra 1.6B Pro, яка за останні пів року отримала підтримку більшої кількості пам’яті та вже може запропонувати пресети для швидкостей DDR5 від 4800 до 6400 МТ/с.
Деякі таймінги вдалося навіть знизити, а деякі прийшлося залишити на тому рівні, який пропонує застосунок, бо інакше результати були гіршими. Деякі пропозиції взагалі виявилися не робочими для нашого комплекту пам’яті.
У підсумку вийшли такі налаштування для кожного з режимів (XMP з роботою контролера у режимі 1:1 такий самий, як й XMP та відрізняється лише частотою КП):
Як тестове ПЗ використовувалися такі програми:
- AIDA64 v6.92.6600;
- CPU-Z 2.08;
- Cinebench R23;
- Geekbench 6;
- 7-Zip 23.01;
- V-Ray 5.0.20.
Ігри були представлені такими проєктами:
- 3DMark;
- Cyberpunk 2077;
- Hogwarts Legacy;
- Ratchet & Clank: Rift Apart;
- Red Dead Redemption 2;
- Remnant II;
- Resident Evil 4;
- Star Wars Jedi: Survivor;
- The Callisto Protocol;
- The Last of Us;
- Total War: WARHAMMER III.
При тестуванні в іграх були залучені пресети з мінімальними налаштуваннями якості графіки у роздільній здатності 1920х1080 точок. Статистика збиралася за допомогою MSI Afterburner, використовувалися показники рідкісних подій та середнього fps.
Результати тестування
Прикладне ПЗ
AIDA64
CPU-Z 2.08
Cinebench R23
Geekbench 6
7-Zip 23.01
V-Ray
Ігри
3DMark
Cyberpunk 2077
Hogwarts Legacy
Ratchet & Clank: Rift Apart
Red Dead Redemption 2
Remnant II
Resident Evil 4
Star Wars Jedi: Survivor
The Callisto Protocol
The Last of Us
Total War: WARHAMMER III
Перед підбиттям підсумків цього тестування, залишається питання чи можна додати небірнарну пам'ять 24 Гбіт до звичайної 16 Гбіт? Зі слів виробника, в специфікаціїях JEDEC змішування між банками є допустимим, але не варто змішувати пам’ять в одній групі банків. Рекомендується розміщувати пам’ять більшої ємності в групі перших банків. Якщо ж вашою ціллю є подальший розгін, то застосування пам'яті різних типів є неприйнятним.
Висновки
З виходом платформи AM5 здавалося, що нові процесори AMD спроможні працювати лише з пам’яттю DDR5-6400, а після «прогарів» моделей з 3D V-Cache та зниження напруги SoC до 1,3 В взагалі й такий показник був іноді недосяжний. Але треба було трошки почекати, як заведено в «червоному таборі», щоб процесори Ryzen 7000 після оновлення прошивок материнських плат отримали можливість працювати з DDR5-8000. Звісно, у такому режимі контролер пам’яті буде функціонувати на половинній частоті, як це відбувається на платформі Intel, але наше тестування показало, що така особливість не завжди й погана, а в деяких випадках навіть краща за правильний режим. Тож зі зростанням частоти ОЗП швидкодія процесорів AM5 буде тільки збільшуватися, треба тільки дочекатися кращих та доступніших модулів. Що стосується «небінарної» пам’яті, то ніяких серйозних відмінностей відносно модулів з 16-бітними чипами помічено не було, вона поводиться так само як й звичайна. Тобто немає особливої різниці, а ось збільшення обсягу ОЗП на один слот складно недооцінити. Також можливе її об'єднання зі звичайною пам'яттю при встановленні модулів в материнську плату, але розгін, скоріше за все, вже буде недосяжним. Крім того, її вартість при перерахунку на 1 Гбайт ніяк не відрізняється від звичайної пам'яті, тож сміливо можна звертати на неї увагу.
Комплект Kingston Fury Renegade RGB KF564C32RSAK2-96 вийшов гарним продуктом. Він має оригінальний зовнішній вигляд та RGB-підсвітлення, яке працює синхронно для кожного модуля та яке можна налаштувати чи вимкнути у разі потреби. Також він має початкову максимальну швидкість і, звісно, великий обсяг у 96 ГБ всього двома планками, що вплинуло на його потенціал. А потенціал він має гарний і без зайвих проблем цей комплект зміг працювати зі швидкістю 7800 МТ/с на платформі AMD і, скоріше за все, це не межа й з процесорами Intel він розкриється ще більше. Але навіть так його можливості вражають. Також не забуваємо й про тюнінг, з яким можна зробити систему ще продуктивнішою при номінальному режимі роботи ОЗП. Тож Fury Renegade RGB KF564C32RSAK2-96 підійде тим, кому потрібна швидка пам’ять з великим обсягом, коли 64 ГБ вже не вистачає, а 128 ГБ ще занадто, при цьому її вартість відходить на другий план.