Стартап Bolt Graphics з Каліфорнії анонсував свою платформу графічних процесорів Zeus GPU, які орієнтовані на складний рендеринг, моделювання і симуляцію фізичних процесів та для інших професійних завдань. Виробник стверджує, що Zeus у 10 разів швидший за Nvidia GeForce RTX 5090 в інтенсивних навантаженнях із трасуванням шляху. Але є нюанс — GPU оптимізований для обчислень FP64 і в нього немає деяких звичних графічних блоків. Тому він, ймовірно, є не найкращим варіантом безпосередньо для ігор. Усі відеокарти Zeus отримають можливість розширення пам'яті та підтримку Ethernet.
На відміну від AMD, Intel і Nvidia, які використовують власні архітектури, Zeus покладається на відкриту архітектуру і систему команд RISC-V. Ядро Zeus використовує універсальні скалярні ядра RVA23, сполучені з FP64 ALU і RVV 1.0 (RISC-V Vector Extension Version 1.0), які можуть обробляти 8-бітові, 16-бітові, 32-бітові та 64-бітові типи даних, а також додаткові власні розширення Bolt, призначені для прискорення наукових робочих навантажень. Zeus має спеціальний блок Glowstick для апаратної обробки трасування шляху. При цьому в чипа відсутні класичні блоки з фіксованими функціями для роботи з графічним конвеєром, включно з блоками текстурування (TMU) і блоками растрових операцій (ROP).
Bolt Graphics представить кілька варіантів GPU, старші пристрої отримають чиплетний дизайн. Початковий рівень — це графічний прискорювач Zeus 1c26-032 з одним чипом, великим кешем L2 128 МБ і 32 ГБ пам'яті LPDDR5X 273 ГБ/с. Також є можливість встановити ще до 128 ГБ пам'яті SO-DIMM DDDR5, є порт QSFP-DD 400GbE та одразу два слоти PCIe 5.0 x16 і CXL 3.0, щоб забезпечити ефективне використання пам'яті між кількома GPU. Чиплет графічного процесора під'єднується до свого чиплету вводу/виводу зі швидкістю 256 ГБ/с. Усі відеокарти мають порти DisplayPort 2.1a та HDMI 2.1b. Енергоспоживання такого пристрою лише 120 Вт. Згідно з даними виробника, відеокарта забезпечить пікову продуктивність у FP64 на рівні 5 TFLOPS, у FP32 це 10 TFLOPS, а потенціал у трасуванні шляху 77 гігапроменів.
Більш просунутий прискорювач Zeus 2c26-064/128 використовує два процесорні блоки Zeus, чиплет введення-виведення і представлений у версіях з 64 ГБ або 128 ГБ пам'яті LPDDR5X. Найпотужніший варіант Zeus 4c26-256 об'єднує чотири процесорні чиплети на чипі, чотири чиплети введення-виведення, 256 ГБ пам'яті LPDDR5X і до 2 ТБ пам'яті DDR5. Чотирьохчиплетний прискорювач уже є повноцінним сервером. Він отримав 8 роз'ємів PCIe 5.0 x16 і 6 портів (OSFP) 800 GbE. Такий монстр повинен видавати 20 TFLOPS у FP64, 40 TFLOPS у FP32 та обробляти 307 гігапроменів у трасуванні шляху. Для порівняння потрібно відзначити, що GeForce RTX 5090 видає 1,6 TFLOPS у FP64, значні 105 TFLOPS у FP32, але здатний забезпечувати лише 32 гігапроменя в Path Tracing.
Очевидно, що високоякісний рендеринг і трасування шляху — основні переваги GPU Zeus. При цьому навіть топовий варіант Zeus 4c26-256 споживає 500 Вт, що менше ніж у GeForce RTX 5090. Вирішальним фактором стане програмна підтримка. У Bolt немає широкої програмної екосистеми. Хоча використання RISC-V потенційно спрощує використання наявних інструментів і бібліотек із відкритим вихідним кодом. Поки не зрозуміло, чи зможе Zeus підтримувати стандартні галузеві фреймворки, включно з OpenCL, Vulkan і шарами трансляції CUDA. Якщо Bolt Graphics надасть потужні інструменти розробника, хорошу підтримку компілятора і сумісність з HPC-середовищами на базі Linux, то нові GPU мають шанси на успіх у своїй ніші. Виробник обіцяє надати перші комплекти Zeus для розробників наприкінці поточного року, а масове виробництво почати у 2026 році.
Джерела:
Tom's Hardware
Bolt Graphics