Попри всю привабливість OLED-технології в плані якості картинки та швидкості матриці, монітори з такими панелями поки що занадто дорогі, щоб стати масовим продуктом. Крім того, деяких користувачів досі лякає можливість вигоряння OLED-матриць, що також не сприяє кращому просуненню таких моніторів навіть серед ентузіастів. Доступна альтернатива у вигляді IPS, яка хоч й не дає такої соковитої картинки, але все ще дозволяє на прийнятному рівні працювати та насолоджуватися графічним та відео контентом, є не такою привабливою, як раніше, і вже давно перейшла в категорію продуктів для пересічних користувачів. І саме через це виробники все менше приділяють увагу якості таким рішенням, тож нерівномірна підсвітка та glow-ефект стають нормою для них. Але з технологічними покращеннями такі монітори все ж таки можуть позбутися цих проблем, хоч й з деякими обмовками.
Acer Predator X32Q FS
Монітор Predator X32Q FS, який буде розглянуто, виконаний з 31,5-дюймовою матрицею IPS та підсвіткою Mini LED, яка дозволяє покращити зображення, особливо в темних сценах. Екран тут поділений на 1152 зони, підсвічування яких керується окремо одна від одної, що дозволяє отримати глибокий чорний колір, майже як в OLED, та позбутися glow-ефекту. Звісно, кількість зон не така вже й велика, як того хотілося б, через що по колу яскравих об’єктів з’являється паразитне світіння великої площі на чорному тлі, але в іграх це не сильно й помітно. Частота оновлення при роздільній здатності монітора у 3840x2160 точок складає «скромні» 144 Гц, що для 4K не так вже й погано, хоча вибагливим користувачам може бути замало. Також для зменшення розривів в динамічних сценах пристрій підтримує технологію синхронізації AMD FreeSync Premium Pro.
Але не тільки ігровими властивостями може похизуватися цей монітор — виробник обіцяє 99% відповідність колірним просторам Adobe RGB та DCI-P3, що дозволяє працювати за ним та насолоджуватися графічним та відео контентом у високій якості. Стандартна яскравість тут сягає 700 кд/м² при пікових 1000 кд/м² у режимі HDR, що є максимальним показником, який нам тільки міг зустрітися. Коефіцієнт контрастності звичайний для IPS і дорівнює 1000:1, але при вмиканні локального затемнення підсвічування він може сягати нескінченності. Для передавання великої кількості даних при роздільній здатності 4K й частоті оновлення 144 Гц монітор оснащено інтерфейсом DisplayPort 1.4 та HDMI 2.1, також є USB Type-C з альтернативним режимом роботи та можливістю заряджання пристроїв до 65 Вт. Присутня новомодна функція KVM та вбудовані динаміки по 3 Вт на канал.
Виробник | Acer |
---|---|
Модель | Predator X32Q FS |
Діагональ | 31,5″ (80 см) |
Співвідношення сторін | 16:9 |
Радіус заокруглення екрана | – |
Роздільна здатність екрана | 3840x2160 (4K) |
Тип матриці | IPS |
Розмір пікселя, мм | 0,18 |
Покриття матриці | Матове |
Тип підсвітки | Mini LED (1152 зон) |
Час реакції матриці, мс | 1/0,5 (GTG/Мін. GTG) |
Частота оновлення, Гц | 144 |
Максимальна яскравість, кд/м² | 700 (типова), 1000 (пікова з HDR) |
Статична контрастність | 1000:1 |
Підтримка HDR | VESA DisplayHDR 1000 |
Кількість відображуваних кольорів, млрд | 1,07 (8 bit + FRC) |
Охоплення кольорового простору sRGB / Adobe RGB / DCI-P3, % | ? / 99 / 99 |
Максимальні кути огляду (вертикальні/горизонтальні) | 178 / 178 |
Відеовходи | 1x DisplayPort 1.4 (3840x2160@144 Гц), 2x HDMI 2.1 (3840x2160@144 Гц), 1x USB Type-C (DP, 3840x2160@144 Гц, PD 65W) |
Додаткові роз’ємі | 1x 3,5-мм вихід на навушники |
USB-хаб | 2x USB 3.2 Type-A |
Вбудовані динаміки, Вт | 2 x 3 |
Можливість регулювання екрана | Кут нахилу –5°/+25°, поворот –15°/+15°, зміна висоти 0–100 мм |
Кріплення VESA, мм | 100 x 100 |
Енергоспоживання, Вт | н/д |
Розміри (з урахуванням підставки), мм | 714,4 x 518,2 x 305 |
Вага (з урахуванням підставки), мм | 9,3 |
Додатково | AMD FreeSync Premium Pro, VESA Adaptive-Sync, роз’єм замку Kensington, функція KVM |
Середня вартість, грн | 32 999 |
Комплект постачання
Монітор постачається у великій довгастій коробці зі звичайною поліграфією, на передній грані якої намальовано пристрій, а на бокових — вказані його основні особливості та характеристики. Для полегшення перенесення є ручки по боках.
В комплекті є все необхідне для роботи за монітором, причому кабелі тут всі, які можуть тільки знадобитися, а це DisplayPort, HDMI, USB Type-A/USB Type-B та навіть USB Type-С! Зазвичай виробники у більшості випадків кладуть в коробку лише половину. Також користувач серед іншого знайде документацію, мережевий кабель живлення та розібрану підставку.
Зовнішній вигляд
Безрамковий дизайн Predator X32Q FS ніяк не вирізняється на тлі інших сучасних моніторів на ринку, та й не може, бо передню панель майже повністю займає екран.
Звісно, рамка є, бо поки що матриці без неї зробити неможливо, для масових продуктів так точно, але вона тонка та сягає лише 8–9 мм по боках та зверху і 28 мм знизу, де присутня пластикова накладка зі скошеною гранню. Фарбований логотип по її центру та індикатор режиму роботи з правого боку хоча б якось розбавляє меланхолічність дизайну пристрою.
Товщина монітора невелика, але через широке обрамлення екрана він здається більшим, ніж є насправді. З огляду на сучасні тренди зараз бачити таку товщину якось навіть дивно, але, можливо, її потребує використання підсвітки Mini LED. По всьому периметру обрамлення є тонка смужка решітки для проходження повітря, що для вбудованого блока живлення також буде актуальним.
Індикатор режиму роботи пристрою знаходиться праворуч на пластиковій накладці, який світиться синім кольором при функціонуванні монітора та помаранчевим у режимі очікування. Попри його розміщення спереду він світиться не дуже яскраво, тож не відвертає увагу. Знизу під ним є кнопка увімкнення монітора.
І хоча пристрій з ігрової серії Predator, він позбавлений агресивних рис та виконаний у спокійнішому дизайну, який нагадує експерименти виробників корпусів кінця 2000-х, коли вони вперше відійшли від тематики «слонової кістки» та перейшли на чорний колір з глянцевими елементами.
Тут ми бачимо прямі лінії з плавними кутами, які є частиною решітки для вентиляції, глянцеві вставки та суцільну рівну поверхню по центру. Присутній п’ятипозиційний джойстик з функцією кнопки сріблястого кольору з правого боку, який також нагадує ті славетні часи з минулого. З лівої сторони від користувача знаходиться проріз для замку Kensington.
Інтерфейсні роз’єми розміщено в ніші під кріпленням стійки зліва від користувача. Там є два HDMI 2.1, по одному DisplayPort 1.4 та USB Type-C, швидкісний USB-хаб та 3,5-мм вихід на навушники. Всі відеороз’єми підтримують передачу картинки при роздільній здатності 4K з частотою оновлення 144 Гц, але для HDMI потрібно увімкнути режим 2.1, інакше частота буде лише 60 Гц. Чому так зроблено — не відомо, як і не зрозуміло, чому налаштування функції KVM знаходиться в розділі по вибору USB-порту, хоча інші виробники для неї виділили окремий розділ в екранному меню з відповідною назвою. Роз’єм для під’єднання кабелю живлення знаходиться з іншого боку.
Ніжка, до якої кріпиться монітор, доволі елегантна та тонка, зверху має отвір з різьбою ¼″ для встановлення якогось приладдя на кшталт ламп або вебкамери, та має скобу знизу для організації кабель-менеджмента. Основа також струнка, але це не заважає міцно тримати монітор та не бути всій конструкції як «холодець». За необхідністю замість стійки можна використати кронштейн з кріпленням VESA100.
Попри невелику товщину ніжки, вона може повертати екран на +/– 15 градусів коло своєї осі, що буде корисним при індивідуальному налаштуванні монітора.
Присутня й зміна висоти екрана від 0 до 100 мм. А ось функції pivot тут не передбачено, зате є регулювання монітора відносно горизонту в межах декількох градусів.
Кут нахилу екрана дорівнює –5/+25 градусів, що навіть більше, ніж в більшості інших пристроїв на ринку.
Меню керування
Керування монітором відбувається завдяки п’ятипозиційному джойстику, який знаходиться ззаду монітора справа від користувача. Після натискання на нього потрапляємо в меню, яке стандартне для ігрових моніторів Acer. Нагорі вказані серія пристрою, задіяний профіль, роздільна здатність та частота оновлення, активний інтерфейс підключення до ПК та режим роботи FreeSync Premium Pro. Першій розділ Game Assistant пропонує налаштувати таймер та обрати режим екранного чи оптичного прицілу.
Далі в Gaming можна вимкнути технологію синхронізації чи увімкнути частоту оновлення, налаштувати технологію розгону матриці, увімкнути підсилення чорного чи налаштувати адаптивне зменшення яскравості.
Picture дозволяє керувати яскравістю та контрастом, підсилити динамічну контрастність або різкість, налаштувати підсилення чорного, увімкнути автовизначення режиму HDR або налаштувати рівень синього.
В наступному розділі Color можна обрати профіль роботи монітора, колірний простір або перевести в чорно-білий режим, налаштувати гаму, колірну температуру та відтінки з насиченістю кольорів.
Audio дозволяє налаштувати гучність динаміків або зовсім їх вимкнути.
В OSD обирається мова (є навіть українська) та зосередженні налаштування екранного меню. Тут можна обрати час затримки, прозорість, розташування меню на екрані або обрати його блокування.
Далі в System можна обрати джерело відеосигналу чи його автовизначення, пропорції екрана, режим одночасного відображення картинки з двох різних джерел, увімкнути можливість керування пристроєм з-під Windows через фірмовий застосунок, прискорити запуск монітора, налаштувати KVM.
Також там можна налаштувати режим роботи USB-портів та HDMI (а без цього 144 Гц не отримати через цей інтерфейс), за необхідністю вимкнути компресію для DisplayPort та увімкнути можливість заряджання мобільних пристроїв через USB при вимкненому моніторі.
В Information та Save Setting to… можна переглянути інформацію про Predator X32Q FS та зберегти налаштування в три профілі.
Методика тестування
Тестування та калібрування монітора здійснювалося з допомогою приладу Datacolor SpyderX Pro. Монітор був підключений до відеокарти AMD Radeon RX 7900 XT рідним кабелем DisplayPort та працював з частотою оновлення у 144 Гц. Тести проводилися в операційній системі Windows 11. Перед початком перевірки монітор був скинутий на фабричні налаштування. Використані програмні застосунки: Argyll CMS 2.3.1, DisplayCAL 3.8.9.3, HCFR Colorimeter 3.5.2, UFO Motion Tests.
Результати тестування
Заміри по кожному заводському профілю занесені у таблиці. В них також вказані налаштування, які передбачено для кожного профілю окремо.
Назва профілю | Action | Racing | Sports | User | Standart | ECO | Graphics |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Яскравість, % | 50 | 60 | 25 | 70 | 70 | 44 | 97 |
Контраст, % | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 60 |
Кольорова температура | Warm | Warm | Warm | Warm | Warm | Warm | Warm |
Збільшення різкості | ON | ON | ON | OFF | OFF | OFF | OFF |
Підсилення чорного | 5 | 8 | 6 | 5 | 5 | 5 | 5 |
OverDrive | Extreme | Extreme | Normal | Normal | Normal | Normal | Normal |
Яскравість білого, кд/м² | 222,9 | 282,7 | 137,2 | 290,8 | 288,5 | 198,9 | 444 |
Яскравість чорного, кд/м² | 0,258 | 1,15 | 0,235 | 0,355 | 0,33 | 0,235 | 0,473 |
Коефіцієнт контрастності, x:1 | 862 | 246 | 583 | 817 | 875 | 844 | 937 |
Кольорова температура, K | 7304 | 7365 | 7288 | 7368 | 7292 | 7340 | 7480 |
Середня ΔE*00 | 0,23 | 0,25 | 0,25 | 0,21 | 0,37 | 0,22 | 0,25 |
Максимальна ΔE*00 | 0,95 | 1,63 | 0,87 | 0,68 | 1,94 | 0,59 | 0,68 |
Досягнуте покриття кольорів / порівняльний обсяг кольорів sRGB, % | 99,9 | 98,9 | 99,8 | 99,9 | 99,9 | 99,9 | 99,9 |
172,8 | 165,7 | 172,7 | 173,6 | 174,2 | 173,5 | 173,7 | |
Досягнуте покриття кольорів / порівняльний обсяг кольорів Adobe RGB, % | 99,7 | 98,1 | 99,6 | 99,7 | 99,8 | 99,7 | 99,8 |
119,1 | 114,2 | 119 | 119,6 | 120 | 119,5 | 119,7 | |
Досягнуте покриття кольорів / порівняльний обсяг кольорів DCI-P3, % | 98,6 | 95,6 | 98,3 | 98,7 | 98,5 | 98,7 | 98,6 |
122,4 | 117,4 | 122,3 | 122,9 | 123,4 | 122,9 | 123 |
За фабричним налаштуванням в моніторі відразу встановлено профіль Standart, який має непогані показники, але він занадто холодний, як й всі вбудовані пресети, та яскравий. В цілому, його можна без проблем використовувати після зменшення яскравості під свій смак, хоча калібрування монітора все ж таки не завадить. Ігрові профілі теж непогані в плані передачі кольору та мають деякі особливості на кшталт підсилення різкості картинки та агресивного розгону матриці. User підійде для особистих налаштувань та калібрування, а ECO можна назвати оптимальним за яскравістю при роботі в гарно освітленому приміщенні.
Із запам’ятовуванням налаштувань монітор поводиться доволі дивно — будь-яка зміна параметрів в кожному пресеті відразу робить його User з усіма параметрами «батьківського» профілю і при зміні пресетів повернутися до оригінального User вже не вийде, тільки після скидання всіх налаштувань. Тобто, якщо було проведене калібрування монітора, потім був обраний профіль, наприклад, Racing і в якому випадково щось змінили, то увесь процес по тонкому налаштуванню монітора виявиться марним, а пресет User отримає агресивний OverDrive та збільшену різкість із занадто посиленим чорним. При всьому цьому повернутися до користувацьких налаштувань температури можна, але до рідних параметрів профілю User без скидання монітора не вийде. Можна спробувати погратися зі збереженням налаштувань у вбудовані для цього профілі, благо їх три штуки.
Захисне покриття та кристалічний ефект
Матриця вкрита матовою плівкою, яка знижує рівень віддзеркалень навколишніх об'єктів. Кристалічний ефект не помітний, тож ніякого дискомфорту при роботі за монітором не буде.
Максимальна яскравість та стабільність контрастності
Показники яскравості були отримані при тестуванні профілю User після калібрування.
Зі стандартними налаштуваннями користувачу буде доступна максимальна яскравість майже у 500 кд/м², що навіть без обіцяних 700 кд/м² дуже непогано.
Стабільність контрастності після 20% яскравості знаходиться на середньому рівні 1000:1, тут ніяких питань, але щодо 700 кд/м², то користувачу потрібно увімкнути пункт Max Brightness в меню монітора.
І от тоді вже можна буде отримати обіцяні показники й навіть більше — 745 кд/м² без усякого HDR, а з ним яскравість обіцяють вже на рівні 1000 кд/м²!
Але у такому режимі контрастність після 10% яскравості вже трошки падає — до 960:1 у середньому.
Точність передачі кольорів
Для початку колірне покриття перевіримо з профілем Standart.
Показники майже ті, що заявлені виробником, лише DCI-P3 на пів відсотка занижений, а простір Adobe RGB виявився навіть більшим.
Температура профілю складає 7500K, референсні лінії не збігаються, синій перевищує інші, а червоний занижений, але точність передачі кольорів непогана. Середня DeltaE в межах допуску, тож працювати з графікою та відео на непрофесійному рівні можна й без калібрування.
Тепер глянемо на пресет User, який потім зазвичай використовується для калібрування.
Тут показники майже відповідають заявленим, DCI-P3 трошки не дотягує до обіцяних 99%.
Температура та референсні лінії без змін відносно стандартного профілю.
І якщо з середньою DeltaE проблем ніяких, то проблема з точкою білого зустрічається постійно на всіх моніторах без калібрування.
Калібрування
Для калібрування використовувався профіль User без змін, крім наступних налаштувань:
- яскравість — 17;
- контраст — 50;
- червоний колір — 48;
- зелений колір — 50;
- синій колір — 45.
Калібрування покращило результати порівняльного обсягу кольорів, тоді як досягнуте покриття залишилося майже без змін.
Але результат в цілому значно покращився. Референсні лінії тепер майже збігаються, а температура дорівнює 6500K.
Середня DeltaE трохи збільшилася, хоча вона й так знаходиться на мінімальному рівні, зате зникла проблема з точкою білого, тож таке калібрування можна вважати гарним для роботи з графічним та відеоконтентом.
Використання адаптивного зменшення яскравості
Всі ці показники були отримані при звичайному режимі роботи монітора, так би мовити, «з коробки», коли локальне затемнення не використовувалося. Але у такому разі цей монітор не кращій за аналоги без Mini LED, хоча коштує при цьому значно дорожче. Тож Acer Predator X32Q FS було перевірено також з увімкненою зональною підсвіткою з параметром Average. Використовувався профіль User.
Як бачимо, у такому режимі досягнуте покриття кольорів сягнуло 100% для sRGB та Adobe RGB, тоді як простір DCI-P3 майже не змінився.
Інші показники так само, як й у звичайного режиму, далекі від ідеалу.
Але, як з’ясувалося при тестуванні, яскравість білого тут сильно залежить від сцени на екрані, і поведінка монітора сильно нагадує OLED-модель Acer Predator X27U. Якщо використовувати темне тло на Робочому столі, то температура буде в районі 7000–7500К, а яскравість впаде, тоді як світлі шпалери навпаки роблять картинку теплішою та яскравішою. Через це калібрування екрана здійснювалося при використанні нашого звичайного фото для перевірки кутів огляду як шпалери на Робочому столі.
У такому разі порівняльний обсяг кольорів став трошки кращим, тоді як в досягнутому покритті DCI-P3 ще більше наблизився до обіцяних 99%.
З калібруванням такого режиму буде важко, але у середньому досягти якихось успіхів можливо. Ось тільки треба бути готовим, що колірна температура буде знижуватися до 6300K, а яскравість збільшуватися до 145 кд/м² при світлій картинці, тоді як при темній температура буде зростати до 7300K, а яскравість падати до 100 кд/м² відносно стандартних 120 кд/м², обраних при калібруванні.
Рівномірність підсвітки
Вимірювання було здійснене після калібрування профілю User.
Рівномірність підсвітки дуже хороша, є проблеми зверху в лівому куті, але в цілому все набагато краще, ніж в інших виробників.
На фото зверху можна побачити засвіти, які видно в темряві, але в реальності їх майже не помітно.
А ось glow-ефект тут проявляє себе максимально й грати з мінімальним освітленням в приміщенні буде не дуже комфортно, особливо, коли на екрані переважають темні сцени. Розв’язати цю проблему як раз й допоможе локальне затемнення, з яким чорний стає чорним, а не сірим, та зникає паразитне засвічення екрана, але при цьому з’являється аура навколо яскравих об’єктів.
В іграх цього не помітно, але залежно від сцени можуть спостерігатися візуальні артефакти, коли швидко переміщуєш камеру від темної зони до світлої й виникає відчуття, наче граєш за старою MVA-матрицею, яка демонструє постійні шлейфи за об’єктами в динамічних сценах. Але якщо в іграх немає таких різких перепадів освітлення в межах одного приміщення, то нічого подібного не проявляється і гра приносить лише задоволення.
Кути огляду
Заявлені кути огляду складають 178/178 градусів і до якості зображення питань ніяких не було. Картинка завжди була чіткою, вицвітання кольорів не спостерігалося, картинка лише теплішала під кутом та трохи знижувалася яскравість.
Швидкість матриці
Монітор оснащено швидкою матрицею з часом реакції у 0,5 мс (GtG; виробник заявляє такий час як можливе мінімальне), що робить його придатним для динамічних ігор на кшталт мережевих шутерів, а частота оновлення у 144 Гц зробить картинку чіткішою та плавнішою.
В налаштуваннях є декілька режимів розгону матриці, які автоматично обираються залежно від активованого профілю. Для більшості пресетів використовується режим Normal, який можна й не чіпати, він фактично нічим не відрізняється від вимкненого OD. А от з Extreme, який використовується в профілях для динамічних ігор, вже з’являються артефакти за об’єктами, які рухаються.
Висновки
Acer Predator X32Q FS з підсвіткою Mini LED можете стати непоганою альтернативою для пристроїв з OLED-матрицею. На відміну від них він точно ніколи не вигорить та коштує значно дешевше, але все ж таки дорожче за своїх IPS-братів. Монітор має спокійний дизайн без агресивних рис, а його діагональ у 31,5 дюйма ідеально підходить для роздільної здатності 4K, через що за ним комфортно працювати та розважатися. Він також має гарну передачу кольору й підійде для роботи з графічним та відео контентом, але у звичайному режимі без активування локального затемнення він не краще доступніших аналогів. Тож всі переваги цього продукту саме від використання цієї технології, тоді він повністю розкриває свої можливості. Але у такому разі працювати за ним буде важко, яскравість та колірна температура постійно буде змінюватися, що може вплинути на кінцевий результат, тоді як для розважальних цілей це не так критично. Картинка з локальним затемненням стане контрастною з глибоким чорним без паразитного засвічування і споживання контенту перейде на новий рівень.
Predator X32Q FS належить до ігрової серії, то ж частота оновлення екрана у 144 Гц та підтримка технології синхронізації AMD FreeSync Premium Pro стануть у пригоді, як й присутність функції KVM. Матриця в моніторі доволі швидка й проблем в динамічних іграх бути не повинно. В яскравих проєктах або навпаки з темними локаціями картинка буде просто чудовою, тоді як в сценах, де постійно змінюється освітлення при повороті камери, в русі можуть спостерігатися візуальні артефакти на кшталт шлейфів за об’єктами, якими колись грішили старі матриці. Можливо, алгоритм роботи локального затемнення ще не ідеальний й у майбутньому проблему виправлять з оновленням прошивки, бо в старих Predator з Mini LED нічого подібного не було. Також оновлення не завадить для виходу монітора з режиму очікування, бо іноді він це робить не дуже коректно, а про вимкнений «з коробки» HDMI 2.1 можна навіть і не згадувати.
В цілому монітор цікавий завдяки Mini LED та своїм можливостям, тож він підійде користувачам, які ще не готові перейти на OLED, але бажають бачити таку ж саму якісну картинку з глибоким чорним.