Методика тестування
Тестування та калібрування монітора здійснювалося за допомогою приладу Datacolor SpyderX Pro. Монітор був підключений до відеокарти ASUS ROG-STRIX-RTX4080S-O16G-GAMING власним кабелем Display Port та працював з частотою оновлення у 180 Гц. Тести проводилися в операційній системі Windows 11. Перед початком перевірки монітор був скинутий на фабричні налаштування. Використані програмні застосунки: Argyll CMS 2.3.1, DisplayCAL 3.8.9.3, HCFR Colorimeter 3.5.2, UFO Motion Tests.
Результати тестування
Монітор оснащено 8-бітною (+FRS) IPS-матрицею з роздільною здатністю 2560x1440 точок та частотою оновлення 180 Гц. Скоріше за все, це M270DAN08.D виробництва AU Optronics, яка має час реакції на рівні 5 мс (GtG), тоді як обіцяні 1 мс інженери ASUS, можливо, отримали завдяки OverDrive. Ця матриця має широкі кути огляду 178/178 градусів та яскравість на рівні 250 кд/м². Заявлене колірне покриття sRGB сягає 130%, про інші ASUS ніякої інформації не наводить, але в характеристиках панелі можна знайти обсяг DCI-P3 на рівні 94%, що непогано для доступного пристрою. Показники Adobe RGB ми вже отримаємо при тестуванні.
Заміри по кожному заводському профілю занесені у таблиці. В них також вказані налаштування, які передбачено для кожного профілю окремо.
Назва профілю | Racing | Scenery | Cinema | RTS/RPG | FPS | sRGB | MOBA | Night Vision |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Яскравість, % | 80 | 100 | 90 | 90 | 90 | 28 | 90 | 30 |
Контраст, % | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | – | 80 | 80 |
Насиченість | – | 50 | 50 | 50 | 50 | – | – | 50 |
Кольорова температура | Warm | User Mode | Cool | User Mode | User Mode | – | User Mode | User Mode |
Компенсація тіней | Off | – | – | Level 1 | Level 3 | Off | – | Off |
Яскравість білого, кд/м² | 218,9 | 278,4 | 181,9 | 258,2 | 259,2 | 112,8 | 259 | н/д |
Яскравість чорного, кд/м² | 0,215 | 0,235 | 0,258 | 0,212 | 0,212 | 0,095 | 0,212 | н/д |
Коефіцієнт контрастності, х:1 | 1051 | 1179 | 762 | 1214 | 1217 | 1187 | 1216 | н/д |
Кольорова температура, К | 6632 | 6589 | 9916 | 6517 | 6544 | 6600 | 6556 | н/д |
Середня ΔE*00 | 0,32 | 0,58 | 0,44 | 0,76 | 0,55 | 2,78 | 0,5 | н/д |
Максимальна ΔE*00 | 1,08 | 2,6 | 1,64 | 3,25 | 2,49 | 11,93 | 2,85 | н/д |
Обсяг колірного простору sRGB, % | 99,9 (148,3) | 99,9 (142,7) | 99,4 (135,6) | 99,9 (142,8) | 99,9 (142,6) | 97,7 (101,2) | 32,4 (44,8) | н/д |
Обсяг колірного простору Adobe RGB, % | 85,5 (98,3) | 82,6 (98,3) | 77,9 (93,4) | 82,7 (98,4) | 82,7 (98,3) | 69 (69,7) | 25,7 (30,9) | н/д |
Обсяг колірного простору DCI-P3, % | 98,3 (101,1) | 90,1 (96,1) | 93 (96,1) | 97,8 (101,1) | 97,7 (101) | 71,7 (71,7) | 31,8 (31,8) | н/д |
В моніторі передбачено вісім різних профілів з заводськими налаштуваннями, але так званого User для користувачів немає, зате кожен з них можна налаштувати під себе. З самого початку встановлено профіль Racing, його краще й використовувати, якщо потрібне точніше передавання кольорів. З ним простір DCI-P3 досяг 98,3 відсотка, що дуже непогано, а ось Adobe RGB виявився лише 85,5% — це показники моніторів п’ятирічної давнини та за сучасними мірками вже не сильно й багато, але для роботи з графікою цілком достатньо. Колірна температура знаходиться на приємному рівні у 6600К, хоча це вже й трошки холоднувато, а яскравість у 215 кд/м² підходить для роботи вдень у світлому приміщені. Всі інші профілі мають або пересичені кольори, або додаткові ефекти в тінях, що для роботи зовсім не підходить, але для ігор те що треба. Cinema виявився дуже холодним і дивитися кінострічки з ними вже на любителя. MOBA взагалі видає чорно-білу картинку з додаванням зеленого та червоного кольору, а ось sRGB, начебто передбачений для відповідного колірного простору, взагалі не слід використовувати, бо як демонструє тестування, показники в ньому геть не найкращі. Night Vision взагалі заливає все зеленим кольором.
Захисне покриття та кристалічний ефект
Матриця покрита матовою плівкою, яка знижує рівень віддзеркалень навколишніх об'єктів. Кристалічний ефект не помітний, тож ніякого дискомфорту при роботі за монітором не буде.
Максимальна яскравість
Показники яскравості та контрасту були отримані при тестуванні профілю Racing після калібрування.
Обіцяну яскравість у 250 кд/м² з таким профілем побачити не вдалося, але згідно з нашим вимірюванням при певних налаштуваннях монітор демонструє яскравість на рівні 260–280 кд/м². З іншого боку, навіть 200 ніт цілком достатньо для роботи за екраном у гарно освітленому приміщенні.
Коефіцієнт контрастності трошки коливався в межах від 991:1 до 1064:1, і лише при мінімальній яскравості він піднявся до 1166:1.
Точність передачі кольорів
Колірне покриття перевірялося з профілем Racing.
Показники повністю відповідають заявленим, монітор демонструє гарну картинку з температурою трохи більше за 6500K, але видно, що червоний трохи занижений відносно інших кольорів.
Сумарно якихось серйозних відхилень немає, середня DeltaE менш як 1, а максимальна навіть не доходить до 2. Є питання лише до точки білого.
А ось що можна отримати від профілю sRGB.
Наче обсяг простору sRGB з обмеженням інших на очікуваному рівні, але показники DeltaE виходять за всі розумні межі, це просто фіаско і навіщо його додали до налаштувань незрозуміло.
Калібрування
Для калібрування використовувався профіль Racing. Налаштування змінювалися наступним чином:
- яскравість — 33;
- контрастність — 80;
- червоний колір — 97;
- зелений колір — 93;
- синій колір — 98.
З такими налаштуваннями ми отримали гарні показники, температура стала фактично 6500K, а референсні лінії мають мінімальне відхилення. Підтягнувся й червоний колір.
Середня DeltaE стала меншою й зникли проблеми з відхиленням точки білого. В підсумку отримали просто ідеальний варіант за такі відносно невеликі гроші!
Рівномірність підсвітки
Але стати ідеальним монітору не дозволяє рівномірність підсвітки, що є звичайною річчю для доступних пристроїв. Вимірювання було здійснене після калібрування профілю Racing.
Маємо зниження яскравості по боках, в реальності це помітно при перегляді світлого тла. Також є жовтувата пляма справа від центру, яку фактично не видно, якщо про неї не знати.
Засвіти є, але вони малопомітні. На світлині з коригуванням експозиції видно де саме вони присутні.
Кути огляду
Заявлені кути огляду складають 178/178 градусів. При прямому погляді на монітор будь-яких питань до якості картинки не виникало, але вже під кутом було відчуття зниження яскравості та контрастності, й зображення в тих місцях ставало білястим, що характерно для старих або бюджетних матриць IPS.
Також варто згадати про glow-ефект, який можна побачити при певних кутах.
Швидкість матриці
Пристрій оснащено швидкою матрицею IPS з часом перемикання пікселя у 1 мс (GtG) та частотою оновлення 180 Гц, що робить його гарним варіантом для ігор. Такі характеристики повинні мінімізувати появу шлейфів за об’єктами, які рухаються, та розриви картинки в динамічних сценах. Наш стандартний набір ігор для тестування відеокарт якихось проблем із зображенням не виявив.
В моніторі є декілька режимів розгону матриці, а також повне вимкнення OverDrive, але всі вони, фактично, ніяк не впливають на якість зображення, окрім Level 5, з яким з’являються шлейфи за об’єктами під час їх руху. Тож можна використовувати режим Level 3, який встановлено за фабричним налаштуванням, і більше нічого не чіпати. Також цю модель оснащено технологією ELMB, яка дозволяє зменшити розмиття та появу артефактів в русі, але вона впливає на яскравість монітора та не працює з адаптивною синхронізацією. Як альтернативу можна використовувати ELMB Sync, яка вже функціонує з Adaptive-Sync та не так знижує яскравість екрана (на зображені зверху експозиція без корегування).
Висновки
Шляхом проб та помилок виробниками з’ясувалося, що простіше продати дорогі продукти з гарною функціональністю геймерам, ніж ентузіастам, оверклокерам чи професіоналам. Наприклад, материнську плату з купою налаштувань для розгону та гарним VRM навряд чи візьмуть оверклокери у кількості сотень тисяч штук, а ось з наліпкою Gaming любителі комп’ютерних ігор це зроблять залюбки. Так й з іншими компонентами та периферією для ПК. Ті ж самі монітори з якісною матрицею довго будуть очікувати свого власника, навіть якщо їх куплять всі дизайнери, бо їх не так й багато, як масового користувача. А ось якщо таким пристроям зменшити час реакції матриці та збільшити її частоту оновлення, то вони вже зацікавлять більше покупців. Звісно, не всі геймери бачать різницю між TN+Film та IPS, але шанс побачити ігровий монітор на столі людини, яка працює з графікою, збільшується, бо професіональний сегмент коштує вже інших грошей. Також не всі такі пристрої розорятимуть сімейний бюджет, є й доступніші продукти.
Монітор ASUS TUF Gaming VG27AQ3A можна назвати саме таким. Це один з доступніших пристроїв зі швидкою матрицею та роздільною здатністю Quad HD. Він має частоту оновлення у 180 Гц та підтримку AMD FreeSync Premium з Nvidia G-Sync Compatible, що додасть чіткості динамічним сценам та зведе до мінімуму розриви картинки. Якщо цього буде недостатньо, можна залучити технологію ELMB, але при цьому знизиться яскравість екрана. Звісно, присутні й суто ігрові функції на кшталт звичайного прицілу та оптичного, причому, у декількох варіантах. В моніторі використовується матриця IPS з непоганим передаванням кольорів, але вибагливим користувачам може не сподобатися обмежений, за сучасними нормами, кольоровий простір Adobe RGB. Крім того, через особливості екрана не завжди буде зручно працювати з контентом темних кольорів, але в іграх це легко виправити функцією підсвітлювання тіней. Також відсутність можливості змінювати висоту монітора декому не сподобається, але є поворот екрана, що іноді може стати у пригоді й чого немає у більшості подібних моделей.
Тож у підсумку маємо гарний монітор для розваг не за всі гроші світу, який підійде для невибагливих користувачів, але для роботи з графічним контентом краще подивитися у бік старших моделей.