Є бренди, товари яких купують заради відчуття належності до культу. Є покупці-ентузіасти, які дуже прискіпливо обирають кандидатів на покупку, керуючись при цьому, зазвичай, складним набором переконань про потрібні якості продукту. А є ринок. Ринок каже нам, що ані культові бренди, ані покупці-ентузіасти не складають більшість — і при цьому є безліч речей, які варті уваги «пересічного покупця» просто тому, що вони працюють. Ось про подібний продукт і піде мова.
Українська торгівельна марка HATOR має у своєму асортименті декілька серій геймерських гарнітур. Нещодавно ми вже розглядали Hypergang 2 й ось прийшла черга Hyperpunk 2. Перший Hyperpunk був представлений єдиною версією, а тепер їх три — базова, Hyperpunk 2 USB 7.1 з розширеною комплектацією та бездротова Hyperpunk 2 Wireless Tri-Mode. На огляд прийшов другий варіант, який загалом є «бандлом», тобто комбінацією базового комплекту Hyperpunk 2 та USB-аудіокарти HATOR Crystal 2. Наскільки видно по специфікаціях, бездротова версія відрізняється суттєво (наприклад, вона має 40-міліметрові динаміки замість 50 мм), тож інформацію з цього огляду краще на Hyperpunk 2 Wireless Tri-Mode не екстраполювати. Базовий же варіант Hyperpunk 2 існує поки тільки в чорному кольорі, але в іншому має бути ідентичним «нашому» різновиду, за виключенням наявності звукової карти.
Специфікації
Виробник | HATOR |
---|---|
Назва та сторінка продукту | Hyperpunk 2 USB 7.1 |
Колір | Жовтий |
Аудіоканали | 2.0 (віртуальні 7.1) |
Динаміки, мм | 50 (неодимові магніти, композитна мембрана) |
Тип амбушур | Закриті |
Матеріал амбушур | Тканина з піною з ефектом пам’яті |
Імпеданс, Ом | 64 (+/-15%) |
Чутливість, дБ | 114 (+/-3) |
Діапазон частот навушників, Гц | 10 ~ 22 000 |
Інтерфейс підключення гарнітури | Дротовий (комбінований штекер 3,5 мм), кабель 1 м |
Вага, грамів | 180 (+/-5) |
Сумісність | ПК, Mac, мобільні пристрої та ігрові консолі |
Тип мікрофона | Зовнішній, знімний, аналоговий |
Спрямованість мікрофона | Всеспрямований |
Активне шумозаглушення | Ні |
Діапазон частот мікрофона, Гц | 100 ~ 10 000 |
Співвідношення сигнал/шум, дБ | 64 |
Чутливість мікрофона, дБ | -42 (+/-3) |
Роз’єм підключення звукової карти | USB Type-A |
Вхідний роз’єм звукової карти | 3,5 мм для комбінованого штекера |
Розрядність, біт | 16 |
Напруга, В | 4 |
Максимальна частота дискретизації, кГц | 48 |
Співвідношення сигнал/шум, дБ | 93,6 |
Довжина кабелю звукової карти, м | 1,5 |
Органи керування на звуковій карті | Збільшення/зменшення гучності, блокування мікрофона, блокування динаміків |
Гарантія | 2 роки |
Вартість, грн | 2199 (1899 для чорного варіанту) |
Упаковка та комплектація
Гарнітура постачається в традиційній для бренду жовтій картонній коробці. Оскільки на огляд прийшла саме жовта версія Hyperpunk 2, то було цікаво, як виглядає коробка для чорних, білих, м’ятних та лілових навушників. Відповідь проста: той же жовтий колір фону плюс навушники відповідного кольору на фото. Тобто переплутати не можна, але дизайнери вирішили не зраджувати корпоративній гаммі. А от специфікації трьома мовами на зворотній стороні тепер надруковані чорним кольором по жовтому і тому добре читаються на відміну від гламурно-незручних «срібним по чорному» у Hypergang 2. Надрукований в трьох місцях QR-код веде на сторінку продукту на сайті HATOR.
Весь комплект постачання ховається в жовтій коробці всередині основної й складається з:
- власне навушників HATOR Hyperpunk 2;
- знімного мікрофона з поп-фільтром;
- USB-аудіокарти HATOR Crystal 2;
- знімного аудіокабелю довжиною 1 м з роз’ємами 3,5″;
- двох гумових заглушок для гнізда мікрофона;
- посібника користувача.
Огляд та ергономіка
Нащо існувала перша ітерація HATOR Hyperpunk — загадка, бо вона не дуже істотно відрізнялася від першого ж Hypergang. На щастя, новинку нічого не поєднує з попередником, крім назви. І тепер в тому, що на додачу до Hypergang 2 з’явилася ціла друга повноцінна лінійка гарнітур HATOR не буде нічого дивного, якщо порівняти їх дизайн та вагу. Кажучи зараз виключно про зовнішній стиль, Hypergang 2 пропонує бюджетну альтернативу класичній геймерській продукції Razer, HyperX, SteelSeries, Corsair, ASUS ROG і тому подібних: досить масивна конструкція, чорний колір, штучна шкіра, RGB-підсвічування. Але не всі полюбляють таку естетику для власного робочого місця чи ігрового сетапу! До того, деякі свідомо шукають більш мінімалістичний чи взагалі «казуальний» стиль пристроїв (який практикує, наприклад, Logitech, Microsoft, Rapoo та Jabra). І от стриманий дизайн, тканинні вставки та цікаві кольори Hyperpunk 2 чудово підійдуть там, де Hypergang 2 буде виглядати занадто брутально.
Від тих, хто знає лінійки гарнітур інших виробників, складно буде сховати кота в мішку. Так, є серія Logitech Zone Vibe (моделі 100, 125 та Wireless), яку на вигляд дуже нагадує Hyperpunk 2. Втім, це не буквальна копія, а, так би мовити, «по мотивах». І це змушує підняти та хоча б коротко пояснити велику важливу тему — як взагалі з’являються подібні продукти й чому іноді на AliExpress та у різних брендів можна знайти начебто один і той самий товар? Проста відповідь це абревіатура ODM — «original design manufacturer». Компанія-замовник, в цьому випадку HATOR Gaming B.V., знаходить ODM-виробника, який на своїх потужностях забезпечує виготовлення товару з бажаними характеристиками. При цьому HATOR може обирати ступінь свого залучення, від найпростішого до найскладнішого:
- Гарантія.
- Упаковка та комплектація.
- Контроль якості.
- Брендинг.
- Вибір компонентів продукту.
- Загальний дизайн.
В цьому випадку обрали перші п'ять пунктів. З того, що може побачити пересічний покупець — гарнітура HATOR отримує 24-місячну гарантію, має локалізовану для України та Польщі упаковку фірмового дизайну, а емблема HATOR не просто зроблена друком чи наліпкою, а відлита у пластику навушників. Що покупці не бачать — це як менеджери HATOR обирали компоненти для використання в продукті (ODM-виробник завжди може запропонувати дешевші й дорожчі опції для всього, починаючи з динаміків та закінчуючи проводами) і те, як забезпечується контроль якості. А саме ці два аспекти впливають на те, як буде працювати товар! Тож «те саме з AliExpress», якщо подібне взагалі існує, насправді може бути абсолютно іншим продуктом. Зазвичай, в гіршу сторону, бо самі китайці, якщо їх не контролювати, легендарні своїм вмінням здешевити собівартість товару заради більшого прибутку. Доречи, HATOR прозоро заявляють країну походження товару на упаковці — це саме Китай.
Коли пункт 6 зі списку вище, тобто «загальний дизайн» входить в зону відповідальності замовника, а не виробника, то ці відносини з ODM стають OEM, тобто «original equipment manufacturer». Це дозволяє отримати повний контроль за продуктом, але коштує вже інших грошей, адже повністю ексклюзивний дизайн вимагає від замовника відповідних можливостей власного відділу розробки, а контрактний виробник буде вимушений налагодити весь процес з нуля. Зазвичай, назви OEM/ODM-виробників нічого не кажуть кінцевим споживачам і часто взагалі є комерційною таємницею, хоча є виключення — наприклад, майже всі знають, що iPhone для Apple виробляє Foxconn, як ОЕМ. І насправді всі бренди, що не є власниками цілих заводів, звертаються до OEM/ODM. Тобто з максимальною вірогідністю коли, скажімо, бренд оперативної пам’яті виходить на ринок блоків живлення або ігрової периферії, то він розміщує замовлення на свої нові продукти в OEM/ODM-виробників, а не будує лінію по їх збірці на власному заводі. Хоча б на перших порах.
І, так, невідомий нам ODM-розробник цієї гарнітури в традиціях Китаю обрав для свого продукту загальний дизайн, що нагадує продукт, найбільш відомий нам під брендом Logitech. При цьому жодна деталь Hyperpunk 2 не є точною копією Zone Vibe, що найкраще всього видно по конструкції мікрофона (у Logitech він вбудований на шарнірі), а також по тому факту, що у Logitech не існує дротової версії взагалі. Не виключено, що на інших регіональних ринках є інші гарнітури в такому ж дизайні — і так само, це не буде означати їхню ідентичність продукту HATOR по якості. Тож закінчуємо тему OEM/ODM та далі роздивляємося те, що маємо саме ми, тут в Україні, від офіційного дистрибутора з повною гарантією та підтримкою.
Перше, що помічаєш, взяв Hyperpunk 2 в руки — це те, наскільки навушники легкі для повнорозмірної конструкції: 193 грами разом з кабелем, тобто десь на 30–50% легше, ніж більшість моделей! І це прекрасно, адже для довгих ігрових сесій різниця в зручності буде відчутна. Мікрофон додає всього 8 грамів.
Пластик чаш навушників приємний на дотик та на вигляд. Більшою частиною він матовий, але у виїмці під дужки — глянцевий, що створює цікавий ефект і урізноманітнює зовнішність пристрою. Окрім жовтого, як вже було сказано вище, є ще чотири варіанти кольору. Чаші достатньо компактні, так що Hyperpunk 2 не відчуваються «лопухами». В принципі, навушники цілком придатні для використання на вулиці чи в транспорті, а не тільки разом зі стаціонарним ПК.
Покриття амбушур зроблено з тканини. Це дещо шкодить шумоізоляції, проте має два вагомих плюси порівняно зі штучною шкірою. По-перше, вуха не будуть пітніти влітку. По-друге, товарний вигляд може зберігатися довше. В будь-якому випадку, запасні амбушури можна замовити з сайту HATOR за 199 грн, що має розв'язувати проблему їх зношення з часом.
Наголів’я теж тканинне і це теж добре (правда, тут виробник не пропонує заміну як окрему деталь, але це було б зовсім надзвичайне піклування про користувачів). Регулювання розміру відбувається безступенево, при цьому, як мінімум на ще новій гарнітурі обраний розмір тримається надійно. Діапазон регулювань великий, але, так би мовити, «від M до XXL» — мабуть, на дитячу голову встановлені на мінімум дужки Hyperpunk 2 будуть таки завеликі. Цікава дрібничка, але підкреслює роботу дизайнерів: «пружинні» дроти між наголів’ям та чашами мають чорний колір на трьох яскравих версіях гарнітури, але білий на білій та яскравий (фірмовий для HATOR) жовтий на чорній версії.
Доречи, турбота HATOR про тих, хто буде користуватися гарнітурою довше гарантійного строку, продовжується на інших компонентах Hyperpunk 2 USB 7.1, які можна придбати окремо в офіційному інтернет-магазині: мікрофоні та звуковій карті. Загалом дуже похвальний підхід виробника, тому що найпопулярніші поломки власник зможе усунути самостійно, а не звертатися до сервісу.
Оскільки основний кабель з 3,5-міліметровими роз’ємами має стандартну конструкцію (з урахуванням використання єдиного комбінованого роз’єму навушників та мікрофону), то його теж можна зарахувати в «легкозамінні» елементи. Тим більше, що рідний має довжину всього 1 метр. Цього вистачить для підключення до комплектної звукової карти, адже вона має ще 1,5-метровий USB-кабель, а також достатньо для роботи з мобільними пристроями. Але може бути мало, якщо є бажання використовувати Hyperpunk 2 з ПК, що вже має окрему звукову карту. Також не всім подобаються кабелі в тканинній оболонці замість пластикової, бо вона менш гнучка, хоча то вже на смак. Дивний момент, характерний для HATOR: саме на цьому кабелі, який не є частиною основного пристрою, знаходиться наліпка з серійним номером гарнітури.
Розібрати навушник для того, щоб подивитися нутрощі, зовсім не складно: треба зняти амбушуру та відкрутити чотири гвинтики. Втім, нічого надзвичайного всередині немає — 50-міліметровий динамік з композитною мембраною. В лівому навушнику до цього додається невелика плата з обома роз’ємами (для аудіокабелю та мікрофону).
В лівій чаші є 3,5-мм роз’єм для знімного мікрофона. Отвір для підключення несиметричний, що досить дивно з урахуванням того, що в специфікаціях сам мікрофон заявлено, як всеспрямований і з таким роз’ємом його начебто можна було б підключати як завгодно. Тим більше, що й гнучка штанга мікрофона дозволяє налаштувати розміщення, як потрібно. Втім, знявши чохол вітрозахисту, знаходиться можлива відповідь — по набору отворів на корпусі мікрофон більше нагадує спрямовані. В такому випадку те, що є тільки один правильний спосіб підключення мікрофона цілком справедливо. Доречи, так само зроблено й на HATOR Hypergang 2, але при цьому мікрофони для цих двох гарнітур мають різну форму корпусу роз’єму, тож поміняти їх місцями не вийде.
В комплектації є маленькі натяки на «преміум». Для роз’єму мікрофона додаються дві чорних заглушки, адже не всі користувачі взагалі використовують мікрофон в гарнітурі. І добре, що заглушок дві, тож буде не так прикро загубити першу. Роз’єм мікрофона прикрито прозорим ковпачком. Нарешті, аудіокабель тримає в «похідному» стані багаторазова гумова стяжка. Після підключення до ПК навряд чи вона згодиться саме для гарнітури, але можна використати в рамках загального менеджменту кабелів десь в системі. Всі ці деталі копійчані по суті, але сама їх наявність демонструє, що виробник хоче підняти product feeling, особливо під час першого розпакування.
Все, що описано вище — стосується в цілому дротової версії HATOR Hyperpunk 2. А от суфікси «USB» та «7.1» в назві забезпечуються окремим пристроєм — аудіокартою HATOR Crystal 2, що входить до комплектації саме протестованої версії. Це компактна прямокутна коробочка з чотирма кнопками (регулювання гучності, вимикання мікрофона та вимикання навушників), USB-кабелем довжиною 1,5 метра та композитним роз’ємом 3,5 мм для підключення гарнітури. Наскільки можна судити з опису на офіційному сайті, Crystal 2 (що має індекс моделі HTA-110) від попередньої моделі Crystal 7.1 (HTA-100) відрізняється виключно дизайном корпусу і зберегла всі характеристики без змін. Якість пластику контрастує з навушниками не в кращий бік.
Для роботи HATOR Crystal 2 потрібно звантажити з офіційного сайту утиліту, що має назву Xear Audio Center. Дизайн інтерфейсу буквально з 2000-х років викликає сум, ностальгію та дисонанс одночасно, адже у середовищі Windows 11 виглядає музейним експонатом. Однак, свої функції вона виконує. З детальним оглядом програмного забезпечення для HATOR Crystal можна ознайомитися в статті про гарнітуру HATOR Hypergang 7.1 USB (тоді ще для першої версії аудіокарти, але тут справді змін не відбулося).
Посібник користувача українською та англійською мовами зроблено адекватно лаконічним. Він чітко дає базові знання про пристрій і не ускладнює ситуацію ані довгими описами (які ніхто не читає, крім юристів), ані мінімалізмом комікс-стилю (який нікому не зрозумілий, крім дизайнерів). Власне, на двох фото вище приведено весь його обсяг.
Звук
Для перевірки використовувалося два ПК (в тому числі з вбудованою та зовнішньою звуковою картою), плюс телефон з 3,5-мм роз’ємом і три інших гарнітури помітно вищого класу. Їх конкретні назви спеціально не деталізуємо, щоб не провокувати флуд ентузіастів ігрового аудіо в коментарях. Та одразу слід сказати: в жодній з комбінацій джерел відтворення та звукового навантаження у HATOR Hyperpunk 2 USB 7.1 не виникло критичних проблем.
Cyberpunk 2077 та Diablo 4 продемонстрували, що з основним завданням гарнітура впоралася добре. Навіть складний ігровий звук відтворюється з достатньою деталізацією. Позиціювання звуку в просторі теж хороше. Правда, це досягнення самих навушників, бо віртуальний 7.1 у налаштуваннях звукової карти практично не впливає на «картинку».
Для тесту можливостей в музиці було взято 10 композицій, які з досвіду створювали різні проблеми на деяких пристроях (скажімо, занадто мало або занадто багато басів, або майже загублений вокал і тому подібне). Всі 10 відпрацювалися добре, без сюрпризів.
Як в іграх, так і в музиці в порівнянні з дорожчими навушниками звучання було або таке саме, або дещо гірше, але не настільки, щоб це можна було помітити, окрім як спеціально перемикаючи джерела туди-сюди. Для того, щоб не було питань, що автору ведмідь наступив на вухо: більш компактна гарнітура Jabra Evolve 75, не дивлячись на набагато вищу ціну, в музиці та іграх звучить помітно гірше (правда, до тих пір, поки не треба порівнювати роботу в режимі Zoom/Skype, під який «заточена» Jabra).
Висновки
Окрім власне перевірки якості звучання, головним екзаменом для гарнітури стали три довгі, десь годин по 10-12, ігрові сесії в Cyberpunk 2077: Phantom Liberty три дні поспіль. І цей винятково важливий тест Hyperpunk 2 пройшли ідеально, бо на додачу до цілком задовільного звуку, вони ще дуже легкі та зручні.
Плюси:
- Адекватний звук в іграх та музиці.
- Дуже мала вага, що чудово для довгого користування.
- Зручна ергономіка.
- Тканинні деталі краще шкіряних.
- Модульна конструкція.
- Запасні частини у роздрібному продажі, а не тільки через сервіс-центр.
- 2 роки безпроблемної гарантії.
- Український бренд.
Мінуси:
- Імпеданс 64 Ом може зробити звук тихішим на слабких пристроях.
- Комплектний кабель з роз’ємом 3,5 мм має довжину лише 1 метр.
- Аудіофіли затроллять в коментах.
На момент публікації огляду (листопад 2023 року), звичайна модель HATOR Hyperpunk 2 коштує 1399 грн і існує тільки у чорному кольорі. Звукова карта HATOR Crystal 2 коштує 799 грн. Тож не дивно, що набір цих двох компонентів у вигляді HATOR Hyperpunk 2 USB 7.1 пропонується за 2199 грн — але при цьому в чотирьох кольорових варіантах, в той час, як саме чорний має рекомендовану роздрібну ціну 1899 грн. Тим, кого турбує саме експлуатаційні характеристики, а не колір чашок, можна порекомендувати обирати саме чорну версію. Чи коштує жовта, біла, м’ятна та лілова модифікації додаткові 15% — питання виключно естетичне, тож тут кожен вирішує самостійно.
Що стосується загальної картини на ринку, то ентузіасти-аудіофіли все одно куплять собі продукт геть іншого класу через «релігійні» переконання, а от для більшості користувачів HATOR Hyperpunk 2 USB 7.1 є цілком адекватним вибором як ігрова або робоча гарнітура за свої гроші. Той факт, що це продукт українського бренду та з місцевою дворічною гарантією додатково прикрашає гарнітуру і патріотизмом, і раціональністю. «Можна брати», як то кажуть.