Методика тестування
Тестування та калібрування монітора здійснювалося з допомогою приладу X-Rite i1Display Pro. Монітор був підключений до відеокарти Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce OC 8G (GV-N206SWF2OC-8GD) рідним кабелем Display Port та працював з частотою оновлення в 165 Гц. Тести проводилися в операційній системі Windows 10. Перед початком перевірки монітор був скинутий на фабричні налаштування. Використані програмні застосунки: Argyll CMS 2.3.1, DisplayCAL 3.8.9.3, HCFR Colorіmeter 3.5.1.4, UFO Motion Tests.
Результати тестування
В моніторі MSI Optix G27CQ4 E2 використовується 8-бітна (+FRC) матриця типу VA з підсвічуванням W-LED. Заявлена можливість відтворення 1,07 млрд кольорів та обсяг кольорового простору DCI-P3 у 91% та sRGB в 114% відповідно стандарту CIE 1976. Максимальна роздільна здатність становить 2560x1440 пікселів при частоті оновлення в 170 Гц. Максимальна яскравість заявлена виробником у 250 кд/м², статичний контраст у 3000:1. Швидкість відклику заявлена в 1 секунду для MPRT та 4 секунди GTG. З важливих технологій підтримується Adaptive-Sync, AMD FreeSync Premium, HDR, Anti-Flicker, Less Blue Light. Поглянемо, як ці характеристики реалізовані практично. Для початку ми перевірили параметри усіх доступних фабричних режимів налаштувань зображення. За налаштуванням «з коробки» монітор працює у режимі Eco.
Назва профілю | FPS | Racing | RTS | RPG | Anti-Blue | Movie | Office | sRGB | Eco |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Яскравість білого, кд/м² | 236 | 217 | 217 | 186 | 145 | 228 | 194 | 209 | 158,9 |
Яскравість чорного, кд/м² | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,03 | 0,04 | 0,03 | 0,04 | 0,03 |
Коефіцієнт контрастності, х:1 | 5051 | 5206 | 5220 | 3801 | 3678 | 5187 | 5270 | 4745 | 5031 |
Кольорова температура, К | 6872 | 6911 | 6914 | 7180 | 5416 | 6878 | 6901 | 6190 | 6731 |
Середня ΔE*00 | 2,11 | 0,45 | 0,46 | 0,24 | 0,27 | 0,32 | 0,25 | 0,26 | 0,29 |
Максимальна ΔE*00 | 29,25 | 1,79 | 3,79 | 1,08 | 1,29 | 1,42 | 1,34 | 0,94 | 0,98 |
Обсяг колірного простору sRGB, % | 83,1 | 117,3 | 117,3 | 117,8 | 115,6 | 114,6 | 117,7 | 100,8 | 118,2 |
Обсяг колірного простору Adobe RGB, % | 57,2 | 80,8 | 80,8 | 81,2 | 79,6 | 78,9 | 81,1 | 69,5 | 81,5 |
Обсяг колірного простору DCI-P3, % | 58,8 | 83,1 | 83,1 | 83,4 | 81,9 | 81,2 | 83,4 | 71,4 | 83,7 |
Налаштування основних параметрів зображення для вказаних вище режимів приведені у таблиці нижче. Кольорова температура за налаштуванням стоїть у Normal, окрім sRGB, де регулювання контрасту та температури недоступне. В режимі Anti-Blue автоматично активується параметр Low Blue Light.
Назва профілю | FPS | Racing | RTS | RPG | Anti-Blue | Movie | Office | sRGB | Eco |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Яскравість, % | 75 | 65 | 65 | 80 | 60 | 70 | 55 | 70 | 70 |
Контраст, % | 70 | 80 | 80 | 60 | 60 | 70 | 100 | – | 70 |
Різкість | 2 | 0 | 4 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Якщо коротко підсумувати наші дослідження, найбільш нормальним для очей користувача буде базовий режим Eco, одразу встановлений за налаштуванням. Недарма при спробі перемикнутися на інші режими, монітор видає попередження, нехай і лише про підвищене споживання енергії. Варіант sRGB непоганий у плані відповідності кольорів, але має занижену їх температуру, та менший обсяг колірного простору ніж базовий Eco. Режим Office заслужено отримує звання «вирви око» та «ностальгія» за надвисокий контраст, завдяки чому зображення стає схожим на те, що було у «лампових» трубкових моніторів із 1990-х у графіці Windows 95. Anti-Blue виглядає тьмяно. А FPS люто викривляє кольори, ніби спеціально створювався під кислотні пейзажі Far Cry 3: Blood Dragon. Якщо планується використання цього монітору для роботи з графікою, його потрібно відкалібрувати.
Захисне покриття та кристалічний ефект
Монітор вкритий поляризаційною плівкою і навіть в інструкції чітко вказано, що не варто намагатися її зняти (деякі користувачі вважають, що це транспортна накладка). Покриття проти відблисків непогано справляється зі своїм завданням, принаймні, якщо дивитися на нього під прямими кутами, віддзеркалень не буде навіть від яскравих джерел світла. Але внаслідок кривини та погляду збоку під кутами, меншими за 30 градусів від площини екрана, з’являються віддзеркалення зображення протилежної сторони монітора. Кристалічний ефект помічений не був.
Максимальна яскравість та стабільність контрасту
Показники яскравості та контрасту ми перевіряли на базовому профілі Eco, тому вони не є абсолютними та змінюються від режиму до режиму. Сама по собі матриця високо контрастна. При заявлених значеннях 3000:1 в деяких режимах були зафіксовані показники й в 5300:1. А максимальна яскравість цього екземпляру може бути досягнута на відмітці в 307 кд/м² шляхом викручування контрасту на максимум. Нагадаємо, що виробником заявлено найвище значення яскравості у 250 кд/м².
Типове значення яскравості для базового режиму фабричних налаштувань становить 211 кд/м² при 100% яскравості та 70% контрастності.
Приємно дивує стабільність контрасту, хоча його показники помітно завищені відносно заявлених характеристик. Значення постійно знаходяться біля відмітки 5200:1, просідаючи до 5100:1 лише при яскравості нижче 10%.
Точність передачі кольорів
Відповідність кольорового спектра загальноприйнятим стандартам на фабричних налаштуваннях ми перевіряли при рівні яскравості в 120 кд/м², що відповідає 45% у відповідному меню.
Офіційно заявлені значення DCI-P3 у 91% та sRGB в 114% відповідно стандарту CIE 1976 трохи відрізняються від фактичних DCI-P3 в 84% та sRGB в 118%, але є досить непоганими. Десь менше, десь більше.
Температура кольорів нестабільна та сильно завищена при низькій яскравості. До еталонного значення в 6500К вона лише намагається наблизитися при максимальній яскравості.
По гамма-кривим бачимо, що синій колір сильно вище референтних значень, а червоний та зелений навпаки, дуже близькі.
Дисплей достатньо точно відтворює усі кольори. По сучасному стандарту ΔE*00 не тільки середнє, але й максимальне значення відхилення є меншим одиниці. Пара суттєвих проблем тут це відхилення точки білого від номіналу та нестабільність температури кольорів. Побачимо, що з цим можна зробити.
Калібрування
В процесі калібрування ми прагнули привести температури кольорів та точку білого до потрібного стандарту. При яскравості в 120 кд/м² кольори вирівнялись близько до 6500К при наступних значеннях у меню налаштувань монітора:
- яскравість — 85%;
- контраст — 49%;
- червоний колір — 92%;
- зелений колір — 92%;
- блакитний колір — 82%.
Охоплення кольорового простору DCI-P3 у 82% та sRGB в 116% стало трохи меншим (на 2% відносно початкових значень).
Зате температуру кольорів вдалося привести близько до номіналу, хоча б в діапазоні від 20 до 100% яскравості.
Гамма-криві стали максимально наближеними до референтних значень після 50% яскравості.
В результаті калібрування монітор став повністю придатним для роботи з дизайном та обробки фотографій.
Рівномірність підсвітки
Слабка сторона цього монітору — рівномірність підсвітки, особливо у нижній частині екрана. Хоча в центральній верхній частині все відносно непогано.
Видимі оку засвіти з’являються у повністю темній кімнаті. Це вісім вертикальних зон, розташованих по чотири, біля нижніх та верхніх граней в місцях вигину екрана. Перше фото відображає те, як їх бачить людське око. На другому можемо побачити знімок з довгою експозицією.
Кути огляду
Заявлені кути огляду складають 178 на 178 градусів. Але є нюанси, викликані кривиною екрана. З урахуванням віддзеркалень та викривлення, центр монітора по горизонталі буде чітко видно десь під 120 градусів. Цікаво змінюється і яскравість підсвітки. Під 45 градусів відносно центру вона помітно світлішає, а потім одразу починає повертатися до початкової яскравості в міру збільшення кута зору. Одним словом, це монітор для егоїстів, бо переглядати за ним фільми всією сім’єю буде незручно через перепади яскравості при погляді збоку.
Швидкість матриці
Швидкість відклику матриці це один з найважливіших параметрів для ігрового монітора. Але на практиці є ряд нюансів, які з’являються на перетині технічних можливостей пристрою та особливостей людського сприйняття. MSI Optix G27CQ4 E2 в цьому плані не є виключенням. Почнемо з гарних новин. Anti-Flicker тут дійсно працює як треба, і блимання користувач не побачить. Адаптивна синхронізація також добре виключає розриви у кадрах. Висока частота оновлення робить рухомі об’єкти чіткішими. Тепер щодо поганого. Використана тут VA-матриця має одну неприємну особливість, і це притаманно всім панелям такого типу. А саме, при відсутності явного гостингу (прозорого сліду від рухомого об'єкта) проявляється так званий «smearing», тобто чорний змазаний слід. Найгірше він проявляється на темному фоні й власне всі доступні налаштування у моніторі допомагають подолати (або зменшити) цей ефект у світлих відтінках. Є і певна залежність між налаштуваннями часу відклику та частотою оновлення кадрів. Наприклад для 165 Гц режим Fastest цілком підходить. Водночас для меншої частоти, наприклад, для 120 Гц при ньому може виникати «overshoot» і швидкість реакції краще буде встановити на Fast. Adaptive-Sync на все це мало впливає. А параметр MPRT може зробити контури об’єкта чіткішими, але він занижує яскравість, внаслідок чого ефект змазування помітно сильніше. Отже, в іграх чи фільмах де рухомі сцени відбуваються у світлих чи яскравих тонах все буде добре. Але в темних сценах чи при низькому освітленні темні сліди гарантовані. Частково це компенсується лише високим контрастом, що висвітлює темні області.
Підсумки
Як вже згадувалося на початку, ігровий монітор MSI Optix G27CQ4 E2 потрапляє у середню ринкову нішу, де існує дуже щільна конкуренція. І його параметри підібрані таким чином, щоб бути конкурентними відносно інших пропозицій. Такий підхід до проєктування продукту створює не тільки переваги, але й недоліки, що з’являться внаслідок намагання слідувати загальним тенденціям, тобто моді.
Наприклад, пристрій має хорошу діагональ у 27″ з достатньо високою роздільною здатністю. Не велику, але й не маленьку по сучаснім міркам. Навіщо задавати їй кривину? Бо це ігрова мода, приблизно як «миші в дірочку». І все одно, що практичний сенс у кривині з’являється на значно більших діагоналях. Далі маємо негативний наслідок — нерівномірність підсвітки, а також те, що кривина зменшує кути огляду для інших осіб, крім користувача.
Ігровий монітор повинен мати швидку матрицю. Значить використовуємо VA, бо вона швидка і зараз всі так роблять. Але має конструктивну особливість — змазування рухомих предметів на темному фоні. Хоча й інші типи матриць мають свої не менш цікаві артефакти. Тут вже кому що подобається, та хто з чим згоден змиритися. Але з цього маємо і позитив — високу контрастність та чудову передачу кольорів, що після відповідного калібрування дозволяє займатися навіть графікою на професійному рівні. Відсутність додаткових портів та обмежена ергономіка підставки могла б також бути недоліком, але зважаючи на кінцеву вартість, це цілком виправдано.
Отже, з моєї точки зору MSI Optix G27CQ4 E2 є збалансованим продуктом середнього рівня. За свої гроші це непоганий екран, на якому і грати зручно, і працювати можна ефективно. Звичайно, для таких завдань існують і більш специфічні монітори. Але й коштують вони зовсім інакше.