Мобільні ігрові консолі мають попит з появи першого Game Boy у 1989 році. З того часу Nintendo, SEGA, Sony — тобто всі гранди ринку приставок, крім Microsoft, так чи інакше намагалися вирішити місцеву «проблему трьох тіл»: рівняння з потужністю, вагою та енергоспоживанням. Потужність такому пристрою потрібна не сама для себе, а заради сумісності з сучасними іграми — адже, чим менше ігор і вони простіші, тим менш цікава покупцям платформа. На вагу впливає розмір екрана та батареї — і те, і інше хотілося б трохи більше, але тоді стає складніше тримати консоль в руках. Чим потужніші компоненти та більше екран — тим менше життя від батареї, а тоді про яку портативність йде мова? Це рівняння не вирішене досі й кожен пристрій залишається так чи інакше компромісом. Продажі кажуть, що шлях Nintendo від Game Boy до Switch є найвдалішим комерційно, але він явно не єдиний. З появою Steam Deck від Valve з'явився відчутно принципово новий підхід, що може наблизити ринок до відповіді — дати геймерам мобільний пристрій, що здатний запускати звичайні ігри під Windows. Після успіху продукту Valve ця задача зацікавила і традиційних постачальників ІТ-індустрії. Прийшов час огляду MSI Claw A1M.
Цей пристрій на практиці працює і відчувається набагато краще, ніж про це кажуть об'єктивні результати тестів. Не дуже часто в галузі з'являються нові формфактори комп'ютерів, тож жодна стаття чи відеоогляд не замінять хоча б короткого особистого знайомства з подібною портативною ігровою Windows-«консоллю» для того, щоб скласти справжнє враження. Взагалі, весь цей огляд буде менше про цифри й більше про саме враження. Саме з цього й почнемо, а технічні характеристики, упаковку та комплектацію залишимо на кінець статті. Варто зазначити, що у MSI вийшов досить жорсткий старт з їх пристроєм раніше цього року, тому перші огляди були менш оптимістичні, але на щастя компанія змогла виправити основні проблеми шляхом прошивок та драйверів без змін «заліза», тож всі покупці MSI Claw A1M можуть очікувати зараз нормальну роботу.
Огляд та загальні враження
Геймпад Xbox вже більше десятиліття вважається еталоном ергономіки для всіх, крім власників Playstation. Та й навіть вони погодяться, що стандартом галузі є загальна схема з двома аналоговими стіками, хрестовиною ліворуч, чотирма основними кнопками праворуч та додатковими «бамперами» та «трігерами» під вказівні пальці, плюс допоміжними кнопками по центру. Еволюція зафіксувала таку конструкцію як найзручнішу і на її використання заточені всі ігри, що виходять на сучасних консолях. Багато виробників периферії знаходять засоби доопрацювати конструкцію в деталях та таким чином запропонувати власні моделі, та при цьому не чіпають загальну схему. От і MSI її зберегли: всі описані елементи на своїх місцях і найбільше Claw нагадує власне геймпад Xbox, розпилений навпіл та з великим телефоном по центру. Якщо це звучить знайомо, то саме так працюють пристрої типу Razer Kishi для смартфонів — там вони дають можливість гравцям керувати мобільною грою у звичний по консолях спосіб замість використання тачскріну і для більшості це вважається покращенням порівняно з можливостями смартфона.
Звісно, у Claw ніякого смартфона по центру немає: пристрій монолітний та має 7-дюймовий дисплей і звичайну операційну систему Windows 11. В такому випадку, наскільки саме геймпад зручний для ПК-геймингу порівняно з клавіатурою та мишею — питання дуже суб'єктивне і залежить від жанру гри, зусиль розробників по оптимізації та звичок конкретного гравця. У файтингах чи перегонах саме з геймпадом зручніше більшості гравців, у шутерах від першої особи чи стратегіях реального часу більшість справедливо віддає перевагу клавіатурі та миші. Деякі ігри взагалі не сумісні з геймпадом, в деяких же розробники ПК-версії відштовхувалися від оригіналу під Xbox чи Playstation і тому геймпад там є природнішим. Нарешті, якщо у геймера є особистий досвід експлуатації консолі в іграх різних жанрів, то й керування MSI Claw буде здаватися набагато інтуїтивнішим. На жаль, поєднати формфактор портативної консолі та клавіатури з мишею в одному пристрої неможливо фізично, тож неофітам прийдеться звикати до геймпада та заспокоювати себе тим, що сотні мільйонів власників консолей не можуть помилятися. Статистика платформи Steam, що показує підвищення використання геймпадів з 5% до 15%, як раз каже про те, що поступово ПК-геймери таки приймають цю опцію керування.
При цьому MSI Claw помітно важче смартфона, геймпада того ж Xbox та старих мікроконсолей типу Sony Playstation Portable/Vita, але тримати його зручно і, власне, навіть зручніше — бо завдяки екрану посередині руки не так близько одна до одної. До описаної вище класичної схеми геймпада MSI додали дві функціональні кнопки по боках екрана (одна для виклику застосунку MSI Master M, одна для швидкого доступу до налаштувань OSD-меню) та дві макрокнопки під середні пальці. Важливо відзначити, що стікі побудовані на основі датчиків Хола, тож правильно працюють і є шанс, що довго не вийдуть з ладу. Фірмове RGB-підсвічування MSI Mystic Light навколо стіків та під чотирма основними кнопками зручно при грі у темряві та додає цікавості у зовнішній вигляд (при роботі від батареї легко налаштувати автоматичне вимкнення).
У тих іграх, де керування може відбуватися з тачскріну, тримати Claw однією рукою та керувати іншою теж зручно і, в деяких випадках, навіть краще, ніж робити це мишею на десктопі: все ж таки смартфони надійно привчили людей натискати на екран для взаємодії з контентом. В цьому сенсі, Claw з ергономічним корпусом також зручніше плоских планшетів.
Звісно, система Windows використовує курсор миші для керування. За відсутності миші на MSI Claw користувачі можуть керувати системою за допомогою сенсорного екрана (дотик дорівнює лівому кліку, довгий дотик — правому), або ж використовувати фізичні кнопки в режимі Desktop mode. Тоді переміщення курсора миші відбувається за допомогою лівого стіку. Хрестовина еквівалентна клавішам зі стрілками вгору, вниз, вліво та вправо на клавіатурі. Натискання кнопки «A» відповідає лівому кліку, «B» — правому кліку, а «X» — клавіші Escape (Esc)/скасуванню/виходу. Правий стік відповідає за прокручування вікон вгору/вниз. Не звично, але можливо.
На папері, 7-дюймовий екран (та сама IPS-матриця TL070FVXS01-0 виробництва Tianma, що й в ASUS ROG Ally, з розподільчою здатністю 1920х1080 та частотою оновлення 120 Гц) здається маленьким порівняно навіть з компактними ноутбуками. Але на практиці, знову ж таки, він справедливо відчувається помітно більшим за екран смартфона — а це найзвичніший пристрій для сучасного користувача! Тож і тут є певне покращення. На жаль, з технічних причин результати тестування дисплея загубилися, втім екран справді такий самий, як у конкурента і тут можна процитувати ті самі висновки: «Екран демонструє майже 100% покриття sRGB, тоді як для Adobe RGB та DCI P3 ці показники дорівнюють 70 та 72 відсотки відповідно, що можна назвати середньостатистичним результатом, яким можуть похвалитися нормальні ноутбуки. Матриця трохи холодить і її температура сягає десь 7800К. Запас яскравості знаходиться на рівні 10–520 кд/м²... Точність передавання кольорів також знаходиться на гарному рівні — середня DeltaE менше ніж 1». Дивує вибір IPS, бо для майже виключно ігрового пристрою зараз дисплей OLED виглядає кращим вибором, але поки маємо, що маємо. В найгірших умовах на сонці екран під опціональним захисним склом виглядає ось так, в усіх інших випадках до яскравості претензій точно ніяких:
Мабуть, дисплей з діагоналлю 8–9 дюймів був би кращим, тільки не з підвищенням роздільної здатності (як це зроблено у Lenovo Legion Go), адже потужності вбудованого графічного ядра на щось більше, ніж Full HD не вистачить. Власне, це вже було нещодавно перевірено в огляді ноутбука ASUS Zenbook DUO з процесором Intel Core Ultra 9-185H та графікою Intel Arc: «при Full HD-екрані звичайний ноутбук з відповідним процесором цього сімейства без окремої відеокарти на борту може дозволити хоча б базовий рівень іграбельності сучасних ігор». У мобільному форматі також не варто крутити носом від специфікацій та переоцінювати переваги режимів 2K/3K/4K, що спостерігаються на великому моніторі — у розмірі 7 дюймів Full HD цілком достатньо для приємних вражень від гри.
Процитований вище висновок з начебто абсолютно іншого огляду стає ще важливішим для MSI Claw A1M тому, що нагадує — сучасний ноутбук продемонстрував (з урахуванням різниці Core Ultra 9 185H в ASUS Zenbook DUO проти Core Ultra 7 155H у MSI Claw) дуже схожий рівень швидкодії в більшості тестів, включно з часом роботи від батареї в іграх і отримав в результаті позитивну оцінку. Чи не є, в такому випадку, це чудовим результатом для суперпортативного пристрою з ціною $800?! Питання риторичне.
І тут для правильної оцінки MSI Claw, ще варто повернутися до засновника сучасного класу консолей. У Valve Steam Deck є дві важливих недоліки. По-перше, це орієнтація на сам по собі сервіс Steam, що є абсолютно логічним для розробників пристрою, але для користувача ускладнює сумісність з Xbox Game Pass, Epic Games, Ubisoft Connect та іншими конкурентними застосунками. Навіть клієнт GeForce Now з'явився тільки нещодавно і перебуває в бета-версії. По-друге, це операційна система SteamOS на основі Linux. Без танців з бубном, Steam Deck залишається саме «консоллю», а не «комп'ютером» — тобто, окрім ігор мало на що придатна. І тут постає філософське питання: а чи цього достатньо?
В першу чергу, подібний пристрій купують заради основного призначення, тобто ігор, але присутність повноцінного Windows 11 розв'язує проблеми сумісності з програмним забезпеченням, наприклад, Microsoft Office. І в історії ІТ вже був приклад класу UMPC (ultra-mobile PC), що у 2000-х намагався дати користувачам максимально мобільну альтернативу ноутбука у світі, де ще не було сучасних смартфонів. Samsung Q1 та подібні комп'ютери коштували більше як $1500 та дозволяли грати лише в старі невибагливі ігри (їх орієнтували на робочі задачі), проте з вагою близько 700 грамів ідеально підходили для справді мобільного використання. UMPC мали свої вади та досить швидко зникли з розквітом планшетів, от тільки iPad та продукти на базі Android знов обмежували вибір застосунків... І ось, дивлячись на MSI Claw A1M з 7-дюймовим екраном та Windows 11, не можна не порівняти її з «дідом» Samsung Q1. На ньому автор колись грав в Diablo II та писав безліч репортажів з виставок типу Computex, а тепер поруч стоїть «онук», що дозволяє грати на ньому в Diablo IV:
Звісно, тоді у 2006 році 7-дюймовий сенсорний екран UMPC був дивиною, в той час, як зараз типовий розмір екрана смартфона лише ледь менший. От тільки одна справа — тримати MSI Claw в руках, як вже описано вище, сприймаючи пристрій, як «геймпад від Xbox з екраном посередині» та грати. І інша справа — спробувати попрацювати над чимось у настільному режимі з клавіатурою та мишею. У смартфонів та навіть планшетів з більшою діагоналлю весь інтерфейс оптимізовано під їх фізичний розмір, а Windows 11 сприймає дисплей Claw просто як звичайний Full HD-монітор. В принципі, коли його половину не займає екранна клавіатура і є миша, то можливе навіть редагування текстів у Word та таблиць в Excel (якщо зір дозволяє), як і перегляд вебсайтів в їх звичайному десктопному вигляді. Але, скоріш за все, це буде нетипова модель використання MSI Claw. Крім іншого, порівняно з «дідом» UMPC з 2000-х, «онук» втратив вбудовану ніжку для того, щоб поставити пристрій кудись вертикально. Мабуть, за тою логікою, що смартфони та планшети теж таку можливість отримують тільки за допомогою спеціального чохла.
Тож набагато цікавішою для практики виглядає док-станція Claw Nest, яку виробник пропонує окремо. Лише один роз'єм USB-C, хоч і з підтримкою Display Port та Thunderbolt 4, сильно обмежує зручність розширення Claw, бо через той самий роз'єм йде ще й заряджання пристрою. Проблему вирішить будь-який USB-хаб з потрібними роз'ємами, проте тільки MSI Claw Nest дає можливість закріпити в ньому консоль під зручним кутом та постачається зі зручним фірмовим кабелем.
Наявні на докстанції порти HDMI для монітора, USB-A для клавіатури та миші, RJ-45 для дротового інтернету дозволяють зібрати з MSI Claw повноцінний домашній комп'ютер і при цьому миттєво повертати консоль в «похідний» режим, витягнувши всього один кабель. Саме тут стає важливим повноцінний Windows 11 замість SteamOS.
Бо ще привабливішою ця історія з док-станцією починає виглядати, якщо помітити в специфікаціях USB-C згадку про Thunderbolt 4. Якщо MSI Claw Nest дає змогу просто розширити периферійні здатності Claw A1M, то через Thunderbolt 4 до портативної «консолі» (в лапках, бо це все ж таки повноцінний комп'ютер) можна додати нормальну зовнішню відеокарту! При цьому, потужності процесора Intel Core Ultra 7 155H загалом достатньо для багатьох задач, тобто швидкодію MSI Claw в іграх обмежує саме вбудована графіка Intel Arc. Тож з зовнішнім боксом на кшталт Razer Core настільний варіант використання Claw стає вже абсолютно безкомпромісним!
Втім, в умовах України 2024 року саме портативність та низьке енергоспоживання MSI Claw дуже актуальні. Разом з терміналом Starlink та чимось типу станції Ecoflow, це стає найкращим способом розважитися в іграх при відключенні світла. А в мирні часи — допоможе так само енергонезалежно гратися там, де розетки та мобільного зв'язку взагалі немає. Але фізику у вигляді TDP процесору та інших компонентів неможливо обійти. При повному завантаженні у режимі максимальної швидкодії наявної батареї ємністю 53 Вт·год вистачає приблизно на півтори години гри. Величезним плюсом MSI Claw в таких умовах є те, що швидкодія від батареї залишається на тому самому рівні, що й при живленні від мережі в той час, коли «ігрові ноутбуки» часто сильно знижують частоти.
Така автономність може розчарувати людину, що вперше стикається з «портативною консоллю», але, на жаль, проблема не вирішується десятиліттями — звичайний смартфон набагато довше тримає заряд під час гри, от тільки пограти в Cyberpunk 2077 на ньому не вийде... З іншого боку, використовувати Claw для перегляду відео на Youtube від батареї майже немає сенсу: це можна робити годин вісім підряд, от тільки батарея смартфона з майже такою самою діагоналлю екрана в легкому навантаженні демонструє кращу енергоефективність.
Оскільки відходити далеко від розетки з MSI Claw небажано, то варто придивитися до блоку живлення. Комплектний має потужність 65 Вт, незнімний двометровий кабель USB-C та знімний кабель C5/C6 довжиною 1 метр для підключення до розетки. У сучасному світі набагато зручніше взяти зарядний пристрій з Power Delivery на 100 Вт та декількома USB-роз'ємами, щоб заряджати від нього не тільки Claw, а й ще щось, наприклад, телефон. Навіть сам виробник рекомендує взяти саме 100-ватний блок живлення як джерело для док-станції Claw Nest з урахуванням можливого споживання підключеної периферії.
Технічні характеристики та синтетичні тести
І от тепер, нарешті, згідно з логікою розповіді є сенс швидко подивитися на технічні характеристики Claw, а потім детально розібрати її реальну поведінку в іграх до того, як вивчати сухі результати тестувань.
В Україні пропонуються три версії продукту:
- MSI Claw A1M-236UA (Claw A1M-1; 25999 грн, Intel Core Ultra 5 135H, SSD 512 GB);
- MSI Claw A1M-235UA (Claw A1M-2; 29999 грн, Intel Core Ultra 7 155H, SSD 512 GB);
- MSI Claw A1M-234UA (Claw A1M-3; 32999 грн, Intel Core Ultra 7 155H, SSD 1 TB).
На тест прийшла старша версія і саме вона має найбільше сенсу, адже сучасні ігри легко з'їдають по 100–150 ГБ на диску. Слот для карти MicroSD стандарту UHS-II означає можливість додати досить швидкий другий диск, от тільки 512-гігабайтна картка такого формату на час написання статті коштує вдвічі більше за різницю в ціні Claw A1M-235UA та A1M-234UA... Всі ігри, що перелічено далі по тексту, вдалося вмістити на 1-терабайтний диск MSI Claw — достатньо, щоб не турбуватися про сумні вечори при відсутності швидкого інтернету для завантаження чогось нового.
Виробник | MSI |
---|---|
Модель та сторінка продукту | Claw A1M-234UA |
Процесор | Intel Core Ultra 7 155H (до 4,8 ГГц, 6+8 ядер/22 потоків, кеш 24 МБ; Intel AI Boost NPU) |
Оперативна пам'ять | 16 ГБ інтегрованої LPDDR5-6400 |
Дисплей | 7″, 1920x1080, 120 Гц, IPS, сенсорний, FreeSync Premium |
Відеокарта | Intel Arc Graphics |
Накопичувачі | 1 ТБ, SSD NVMe M.2 (2230) PCIe 4.0 |
Зовнішні порти | 1 x USB 3.2 Gen2 Type-C (з підтримкою DisplayPort 1.4 та Thunderbolt 4) |
Комунікації | Wi-Fi 7, Bluetooth 5.4 |
Мультимедіа | Стереосистема 2+2 Вт, вбудовані мікрофони, 3,5-мм комбінований аудіороз’єм, картридер microSD (UHS-II) |
Безпека | Сканер відбитків пальців |
Акумулятор | 53 Вт·год, 6 комірок |
Адаптер живлення, Вт | 65 |
Габарити, мм | 294 x 117 x 21,2 |
Вага, г | 675 |
Операційна система | Windows 11 Home |
Вартість, грн | 32999 |
Платформа Intel Core Ultra 7 у такому форматі є ексклюзивною пропозицією MSI на сьогодні, бо конкуренти використовують AMD. Чогось принципового тут, на диво, немає. Скоріше, навіть графічне ядро Intel Arc з підтримкою XeSS або модуль Intel Killer BE з підтримкою Wi-Fi 7 та Bluetooth 5.4 є в такому випадку актуальнішою характеристикою, ніж сам процесор.
Скриншоти HWiNFO64, CPU-Z та GPU-Z детально описують специфікації основного «заліза» всередині MSI Claw:
Результати синтетичних тестів для суто ігрового пристрою були б не надто важливими взагалі, але вони дозволяють оцінити перспективи використання MSI Claw A1M для побудови настільного ПК:
Враження та швидкодія в іграх
Треба розуміти, що магії не існує і систему не вдасться обійти — навіть якщо щось має назву «портативна ігрова консоль», але коштує при цьому менш як $800, важить 675 грамів та має процесор з TDP 28 Вт, то не варто очікувати швидкодії в іграх, як у настільного ПК з сучасним процесором та окремою відеокартою. З процесором дещо простіше, бо як видно по тестах вище, Intel Core Ultra 7-155H є досить потужним, а от графічне ядро Arc обмежує потенціал Claw саме режимом Full HD та низькими налаштуваннями в новітніх іграх.
Разом з тим, певна магія таки існує — скільки б не було на світі ігор для різних альтернативних платформ, всі геймери хочуть умовні «Diablo IV та Cyberpunk 2077» (підставити трендове в цьому сезоні). І MSI Claw дає змогу грати в сучасні ААА-ігри саме в мобільному форматі! Коли екран є частиною пристрою, який тримаєш в руках, відчуваєш вібраційний зворотний зв'язок з грою, керуючи при цьому з інтерфейсу геймпада — то занурення в гру помітно сильніше, ніж на ноутбуці. І якось вже не так потрібно і не так помітно, а ні 60 fps, а ні максимальний рівень графічних налаштувань... І це очікувано від консолі, де довгий час, наприклад, навіть у флагманських стаціонарних рішеннях Microsoft та Sony фреймрейт було обмежено 30 fps і ніхто особливо не скаржився. В цьому сенсі вперше для ПК-геймінгу, пристрій типу MSI Claw повертає геймера туди, де він має бути — у грі, а не у роздумах про швидкодію!
Формат «геймпада з екраном» якось психологічно допомагає побудувати міст між казуальним геймінгом на смартфоні та серйозним підходом «виділити вечір для ігрової сесії на ПК». MSI Claw як раз легко просто взяти в руки, пограти пів години у звичні Windows-ігри й відкласти без якихось церемоній. А ще такий пристрій точно сподобається дітям — він краще планшета чи смартфона для ігор і при цьому портативніший за ноутбук. По тій самій причині Claw чудово підійде туристам та іншим поціновувачам активного образу життя за межами міста, якщо тільки вони знають, як розв'язати проблему з заряджанням «на природі».
За бажанням, можна мінімізувати своє стикання зі звичайним інтерфейсом Windows 11 — нижня з двох клавіш ліворуч від екрана викликає оболонку MSI Master M. Це власний лаунчер для ігор (та інших лаунчерів типу Steam чи Epic) плюс застосунок для налаштувань Claw.
Скоріш за все, звичайні користувачі будуть бачити його частіше, ніж все інше. Свої функції MSI Master M виконує, особливих зауважень до роботи немає.
В алфавітній послідовності, результати перевірки в більше ніж 30 іграх від олдскулу 1990-х до найсучасніших ААА вийшли такі:
Гра | Враження, 1–5 | Коментар |
---|---|---|
American Truck Simulator | 1 | Вже в інтерфейсі все погано, гра справді хоче мишу та клавіатуру |
Assassin's Creed: Mirage | 4 | ОК на Low-графіці |
Baldur's Gate 2: Shadows of Amn | 4 | В цю класичну RPG незвично, але досить зручно грати на тачскріні |
Cat Cafe Manager | 3 | Можна грати, але з мишею було б зручніше |
Cats And Other Lives | 3 | Не вистачає миші, але грати можна |
Civilization VI | 2 | Все надто дрібне, керувати можна пальцем, але без клавіатури незручно |
Cyberpunk 2077 | 4 | Аналогічно XBOX One: 30 fps та після ПК-версії треба звикати до геймпада |
Darkest Dungeon II | 5 | Оптимізовано під геймпад, все ОК |
Diablo 4 | 4 | На диво, чудово грається, як тільки напрацюється звичка до геймпада |
Duke Nukem 3D Megaton Edition | 5 | OK, якщо врахувати геймпад |
Dredge | 5 | Ідеально |
Fallout 2 | 2 | Стік замість миші використовувати незручно |
Far Cry 6 | 4 | ОК на Low-графіці |
Forza Horizon 5 | 5 | Ідеально, загалом відчуття краще, ніж на ПК |
Ghostwire Tokyo | 5 | Ідеально |
Ghost Recon Breakpoint | 4 | ОК на Low-графіці |
Gun Assembly Simulator | 5 | З тачскріном грати краще, ніж на ПК з мишею! |
Heroes 3 HD Edition | 5 | Ідеально грати з тачскріном, шкода, що так не можна було у юності |
Mask of the Rose | 5 | Ідеально з тачскріном, краще ніж на ПК з мишею! |
Mortal Kombat 1 | 4 | Відеокарта офіційно не підтримується, але з погляду інтерфейсу та вражень грати просто чудово |
Retrowave | 5 | Ідеально |
Roadwarden | 4 | З тачскріном зручніше, ніж на ПК, але треба звикнути до набору тексту на екранній клавіатурі |
Ruiner | 5 | Ідеально |
Sea Salt | 5 | Ідеально |
Sigma Theory | 5 | Чудово грати з тачскріном |
Skull and Bones | 4 | ОК на Low-графіці |
Strange Horticulture | 5 | Ідеально |
Sunless Sea | 2 | Не підтримує геймпад, тож вимагає танців з бубном у налаштуваннях |
Sunless Skies | 5 | Ідеально, бо вже є оптимізація під геймпад |
Suzerain | 3 | Можливо, але не дуже зручно стік замість миші |
System Shock (Remake) | 5 | OK |
The Invincible | 5 | ОК на середній графіці |
Trust No One | 3 | Стік замість миші використовувати незручно |
VA-11 Hall-A | 4 | Можна грати на тачскрині, але не так зручно, як на ПК |
Whisker Waters | 5 | Ідеально |
Що стосується реальних бенчмарків, то ситуація виглядає таким чином:
Числа виглядають набагато гірше, ніж власне досвід гри на MSI Claw та абсолютно не відображають враження! Також все залежатиме від проєкту й в деяких тайтлах можна буде отримати 60–80 fps або навіть більше.
Звісно, перегони та файтинги є золотим вибором для такого формату пристрою. Залежно від підтримки тачскріну чи/та геймпаду, в деякі класичні ігри та незалежні тайтли з 2D-графікою грати навіть зручніше, ніж на ПК, а деякі знаходяться на межі іграбельності. Мабуть, при великому бажанні запустити якусь конкретну примхливу гру на MSI Claw можуть допомогти досить широкі налаштування через MSI Master M, але для цього вже потрібна конкретна мотивація та ентузіазм.
Набагато важливіше те, що справжні сучасні ААА-ігри на Claw практично гарантовано можна запустити та грати не гірше, ніж на чомусь типу XBOX One X. Звісно, якщо в якусь подібну гру вже є досвід на ПК з клавіатурою та мишею, то прийдеться перевчатися на геймпад і згадувати, що «консольні геймери роблять так завжди».
Крім звичайних ігор під Windows, на MSI Claw можна запустити NVIDIA GeForce NOW для того, щоб насолодитися, наприклад, іграбельним Cyberpunk 2077 на максимальних налаштуваннях з path tracing. Причому, завдяки Full HD-екрану, для повноцінного стримінгу на Claw достатньо підписки Premium замість Ultimate, та менші вимоги до інтернет-каналу. Також, на Claw пропонується фірмовий застосунок MSI App Player, який дає доступ до запуску ігор під платформу Android. Швидка перевірка показала, що в Homescapes грати так же зручно, як на смартфоні, а от Real Racing 3 запускається з артефактами у 3D, що унеможливлюють гру.
Шум від MSI Claw дуже невеликий (до 39 дБ) навіть в максимальному навантаженні порівняно з ноутбуками. Нагрів помітний, але для реальної гри не створює проблем навіть в 35-градусну спеку на вулиці при довгій ігровій сесії (замір відбувався у 3DMark Time Spy):
У звичайних погодних умовах від всіх значень можна віднімати мінімум по 5 градусів.
Упаковка, комплектація, аксесуари
Упаковка достатньо красива для того, щоб мати подарунковий вигляд.
Комплектація мінімальна:
- консоль;
- блок живлення;
- мікрофібра для екрана;
- інструкція та гарантійні папери.
На додачу до вже описаної док-станції Claw Nest, MSI пропонує окремий набір аксесуарів до Claw в одній коробці: чохол, захисне скло, ремінець та дармовис. Окрім дармовиса, все це справді корисно. Чохол не просто надійно захищає пристрій, а ще й може працювати підставкою, якої не вистачає в конструкції. Ремінець, надітий на руку, буде безліч разів рятувати Claw від падінь — просто повірте в цьому на слово автору, який декілька років користувався UMPC Samsung Q1 з таким самим ремінцем в комплекті! Ну, а користь від захисного скла для тачскріну пояснювати не потрібно.
Особливо цікава акційна пропозиція MSI, коли цей набір аксесуарів йде у комплекті з Claw A1M-234UA. Док-станція теж варта уваги, бо сильно розширює десктопні можливості пристрою. В повному наборі з Claw Nest коробки виглядають солідно:
Висновки
Повертаючись до «проблеми трьох тіл» портативних консолей з початку статті: у випадку MSI Claw A1M проблему потужності вирішили максимально, вагу та енергоспоживання витягли на найкращий можливий зараз рівень.
Плюси:
- Найкращий спосіб грати в Windows-ігри «на ходу».
- Здатність запускати сучасні ААА-тайтли.
- 1 ТБ дискового простору.
- Незмінна ергономіка геймпада XBOX.
- Повноцінний Windows 11 не обмежує у виборі програмного забезпечення.
- Є неілюзорна можливість стати центром домашньої системи з Thunderbolt 4.
- Дуже енергоефективний спосіб грати.
- Точно сподобається дітям.
- Скоріш за все, сподобається туристам (якщо є, де заряджати).
- Набір фірмових аксесуарів та док-станція від виробника.
Мінуси:
- Автономність очікувано розчаровує.
- В деяких іграх прийдеться звикати до геймпада.
- Не всі ігри справді зручні.
- Хотілося б OLED-дисплей.
- Коштує, як ноутбук.
Новому класу пристроїв всього рік, а він вже дуже агресивно просувається на ринку і знаходить свого покупця. Окрім MSI та ASUS, скинути Steam Deck з трону намагаються Lenovo та (незабаром) Zotac. Скоріш за все, в результаті місця вистачить всім. Головний висновок: купляти можна вже зараз!
Так, наступне покоління скоріш за все буде помітно потужніше, в т.ч. по графіці, адже характеристики Lunar Lake вже на це натякають. Від цього саме виробники таких консолей виграють навіть більше, ніж виробники ноутбуків. Але до тих пір, поки «проблему трьох тіл» не вирішать якимось магічним чином і не досягнуть десь хоча б втричі більшої автономності, цей сегмент залишиться таки нішовим і суттєвих змін у досвіді користувача не принесе. В такому випадку, наявний на ринку MSI Claw A1M працює саме так, як очікувалося, вже зараз, а не коли-небудь потім.